بررسی شیوع اختلالات خواب در شیرخواران 1 تا 2 ساله مراجعه کننده به مراکز

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
خواب به عنوان نیازی ضروری برای هر فرد شناخته می شود. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی مشکلات خواب در سال دوم زندگی می باشد، مطالعه فوق در طی سالهای 87و88 از مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی شهر یزد جهت واکسیناسیون به صورت تکمیل پرسشنامه انجام شده است.
روش بررسی
با والدین 301 شیرخوار 2-1 ساله که به صورت ساده و متوالی نمونه گیری شده بودند، مصاحبه صورت گرفت.
یافته ها
71% ازشیرخواران تاخیر در شروع خواب و 62 % عادت نامناسبی برای خوابیدن مانند شیر خوردن از پستان یا شیشه داشتند. حدود50% آنها 3-2 بار و 25% بیش از سه بار در طی شب بیدار می شدند. میانگین خواب شبانه در آنها 45/9 ساعت بود وکمتر از نیمی از انها (2/46 %)خواب کافی 14-12 ساعته داشتند. همچنین2/46% هنگام خواب تعریق داشتند. 7/96% از کودکان با والدین خود در یک اطاق و2/40% با آنها دارای بستر مشترک بودند. مطالعه ی فوق نتوانست بین نوع زایمان، جنسیت افراد مورد مطالعه وکم وزنی با وضعیت اختلالات خواب رابطه ی معنی داری را نشان دهد. بین عادت به خواب رفتن و اختلالات خواب ارتباط معنی داری از نظر آماری وجود داشت(01/0 (P=. این مطالعه نشان داد بین نظم در ساعت خواب و مشکل بخواب رفتن نیز ارتباط معنی داری وجود دارد(02/0 (P=.
بحث:فراوانی بالای مشکلات خواب در گروه مورد مطالعه می تواند نشانگر اهمیت توجه به مشکلات خواب در آنها و اطلاع رسانی در خصوص الگوهای بهداشتی خواب به منظور ارتقاء سطح آگاهی والدین و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p793271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!