ارزیابی کارآیی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل ریاضی تحلیل پوششی داده ها

چکیده:
هدف اصلی این تحقیق ارزیابی کارآیی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل ریاضی تحلیل پوششی داده ها است. این تحقیق توصیفی- تحلیلی و به روش میدانی و کتابخانه ای انجام شده است. محدوده ی مکانی تحقیق شامل پنج دانشکده ی علوم انسانی دانشگاه شهید چمران و محدوده ی زمانی دوره ی چهار ساله ی 82 تا 85 بوده است. داده های کمی خام با استفاده از فرم مخصوص از دانشکده ها جمع آوری و پس از تلفیق و ارزش گذاری به شاخص های ورودی شامل «هیات علمی، کارکنان و بودجه» و شاخص های خروجی شامل «آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی» تقسیم شدند. به منظور شناسایی دقیق تر تاثیر هر یک از شاخص ها در میزان کارآیی دانشکده ها، مدل ریاضی در چهار حالت مختلف با ماهیت خروجی اجرا شد. یافته های تحقیق نشان داد در حالت اول مدل با دو ورودی و یک خروجی «فعالیت های آموزشی» تنها دانشکده ی اقتصاد کارآ و به عنوان مجموعه ی مرجع شناخته شد و دانشکده های الهیات، ادبیات، علوم تربیتی و تربیت بدنی به ترتیب در رتبه ی دوم تا پنجم و ناکارآ بودند. در حالت دوم مدل با دو ورودی و یک خروجی «فعالیت های پژوهشی» تنها دانشکده ی علوم تربیتی کارآ و به عنوان مجموعه ی مرجع شناخته شد و دانشکده های اقتصاد، الهیات، ادبیات و تربیت بدنی به ترتیب در رتبه ی دوم تا پنجم و ناکارآ بودند. در حالت سوم مدل با دو ورودی و یک خروجی «خدمات تخصصی» تنها دانشکده ی تربیت بدنی کارآ و به عنوان مجموعه ی مرجع شناخته شد و دانشکده های ادبیات، اقتصاد، الهیات، و علوم تربیتی به ترتیب در رتبه ی دوم تا پنجم و ناکارآ بودند. در حالت چهارم مدل (حالت ترکیبی) با دو ورودی و سه خروجی «فعالیت های آموزشی، پژوهشی و خدمات تخصصی» هر پنج دانشکده ی کارآ و به ترتیب دانشکده های علوم تربیتی، تربیت بدنی، اقتصاد، ادبیات و الهیات در رتبه اول تا پنجم قرار گرفتند. به این ترتیب سهم و تاثیر هر یک از شاخص ها در میزان کارآیی دانشکده ها مشخص شد، به ویژه با توجه به کمبودهای مالی، نیروی انسانی، فضاها و امکانات آموزشی دانشکده ی تربیت بدنی در مقایسه با سایر دانشکده های علوم انسانی دانشگاه، خدمات تخصصی ارائه شده از سوی این دانشکده در سطح دانشگاه سبب شده تا کارآیی و اثربخشی مطلوبی داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
133
لینک کوتاه:
magiran.com/p797405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!