انتساب افراد به شش جمعیت از مرغان اهلی با استفاده از نشانگرهای ریزماهواره

پیام:
چکیده:
اندازه گیری میزان پراکنش یکی از رویکردهای اصلی در تحقیقات زیستی است. هدف از این تحقیق تعیین سطح تنوع ژنتیکی و انتساب افراد به 6 جمعیت از مرغان اهلی شامل: یک نوع مرغ سنتز شده به نام گیری راجا، گردن لخت، ابریشمی سفید، توده بومی، توده مرغان گوشتی و توده تخمگذار تجاری با استفاده از 9 عدد نشانگر ریز ماهواره (ADL158، ADL278، MCW5، MCW29، MCW16، MCW37، MCW69، MCW104 و (MCW119 بود. به این منظور تعداد 16 قطعه پرنده از هر کدام از جمعیت های ذکر شده خونگیری شد و پس از استخراج DNA قطعات مورد نظر تکثیر شدند. میزان چند شکلی مشاهده شده برای مرغان تخمگذار تجارتی و ابریشمی سفید بترتیب 8/77 و 89/88 و برای سایرجمعیتها تا 100 درصد متغیر بود. از نظر میزان تنوع ژنتیکی، نشانگر MCW29 بیشترین و نشانگر MCW37 کمترین تنوع ژنتیکی را نشان دادند. نشانگر MCW5 با تعداد 14 آلل و نشانگر MCW37 با تعداد 3 آلل حاوی بیشترین و کمترین آلل در بین جمعیتهای مورد استفاده در این تحقیق بودند. در بین تمام نشانگر ها MCW5 تنها نشانگر دارای یک آلل اختصاصی منفرد بود. برای مطالعه انتساب افراد به جمعیت های مربوطه از 8 روش مختلف استفاده شد. روش فاصله ژنتیکی بر مبنای فاصله گلدشتاین و همکاران کمترین (74 درصد) و روش کاوالی- اسفورزا وادواردز بیشترین (7/91 درصد) درصد انتساب افراد به جمعیتها را نشان دادند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p797638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!