مقایسه یافته های بالینی و رادیولوژیک در ترومای بینی و بررسی اپیدمیولوژیک آن در مراجعین به اداره کل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی در سال 87-86

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شکستگی استخوان بینی شایع ترین شکستگی استخوان های صورت می باشد. علیرغم اینکه تشخیص آن آسان به نظر می رسد ولی گاه تشخیص آن به صورت مساله ای بغرنج تظاهر می یابد. با عنایت به دیه قابل توجه شکستگی بینی در قانون مجازات اسلامی، تشخیص و تایید شکستگی جدید استخوان بینی به جهت احقاق حق طرفین دعوی بسیار مهم و ضروری است.
روش بررسی
در این مطالعه که از نوع بررسی موارد (case- series) می باشد. 1019 نفر از مراجعین اداره کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی در سال 86 و 87 که ادعای وارد شدن ضربه به بینی را داشتند، ابتدا توسط پزشکان قانونی واحد معاینات مورد معاینه قرار گرفتند و سپس رادیوگرافی استخوان بینی آنان توسط متخصص آن اداره کل بررسی شد و در ادامه مصدومین توسط متخصص گوش و حلق و بینی آن اداره کل معاینه شدند.
یافته ها
اکثر افراد بررسی شده مرد (6/87%) بودند، میانگین سنی حدود 20 سال و تحصیلات اغلب افراد در حد دیپلم و یا زیر دیپلم بود. 3/44% افراد شغل آزاد داشتند. فاصله زمانی بین ایراد ضربه و معاینه اغلب 3-2 روز بود. در معاینه تخصصی گوش و حلق و بینی در 9/51% موارد وجود شکستگی بینی تایید گردید ولی در گزارش متخصص رادیولوژی وجود شکستگی بینی در 4/60% موارد گزارش گردید. شایع ترین علایم مثبت در معاینه گوش و حلق و بینی تورم و کریپیتاسیون بودند. در حدود 80% موارد یافته های بالینی با نتایج رادیولوژی همخوانی داشت ولی در 20% موارد این همخوانی رؤیت نشد.
نتیجه گیری
با توجه به عدم همخوانی نتایج یافته های بالینی و رادیوگرافی در یک پنجم افرادی که دچار ترومای بینی شده بودند، ضروری است که در مطالعه دیگری با بهره گیری از روش های تشخیصی دیگری (مثل سی تی اسکن) که دقت بیشتری دارند، مشخص شود در حالاتی که در تشخیص شکستگی بینی، اختلاف بین یافته-های بالینی و یافته های حاصل از مشاهده گرافی ساده پیش آمد، کدام یک قابل اعتماد و ارجح خواهد بود؟
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p798244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!