بررسی عملکرد بینایی پس از پیوند لایه ای قدامی عمیق قرینه: جداسازی لایه دسمه در مقابل پره دسمه

پیام:
چکیده:
هدف
مقایسه حدت بینایی و نتایج عیب انکساری بیماران پس از پیوند لایه ای عمیق قدامی قرنیه (DALK) به روش انور، براساس میزان موفقیت تشکیل حباب بزرگ (big-bubble) حین عمل پیوند.
روش پژوهش: در این مطالعه هم گروهی موازی گذشته نگر (parallel historical cohort)، چشم هایی که به علت قوز قرنیه تحت عمل جراحی DALK به روش حباب بزرگ قرار گرفته بودند به دو گروه تقسیم شدند. در گروه (1) لایه دسمه برهنه به دست آمد و در گروه (2) به علت عدم تشکیل حباب بزرگ به اجبار جداسازی دستی و لایه لایه قرنیه انجام شد. دو گروه بر اساس بهترین دید اصلاح شده با عینک (BSCVA)، مقدار آستیگماتیسم حاصل از کراتومتری و عیب انکساری در ماه های 1، 3، 6، 12 و حداقل 3 ماه پس از برداشتن تمام بخیه ها با یکدیگر مقایسه شدند.
یافته ها
در مجموع 110 چشم با سابقه عمل DALK به علت قوز قرنیه وارد مطالعه شدند. در 93 چشم (5/84 درصد)، لایه دسمه برهنه به دست آمد (گروه 1) و در 17 چشم (4/15 درصد) مقداری از استرومای خلفی در محل باقی ماند (گروه 2). میانگین مدت زمان پی گیری بیماران 8±20 و 7±20 ماه (68/0P=) به ترتیب در گروه (1) و (2) بود. در ماه های اول (001/0P=)، سوم (001/0P<)، ششم (003/0P=) و دوازدهم (002/0 P=) بعد از عمل، BSCVA در گروه اول به صورت معنی داری از گروه دوم بهتر بود، اما در پایان مطالعه تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نگردید (18/0P=). دو گروه از نظر آستیگماتیسم کراتومتری و عیب انکساری معادل کروی در طی مدت پی گیری با یکدیگر قابل مقایسه بودند.
نتیجه گیری
باقی ماندن استرومای خلفی قرنیه حین عمل DALK به روش انور، بهبود دید را به تاخیر می ا ندازد، البته سرانجام حدت بینایی معادل افرادی خواهد شد که حین پیوند به غشای دسمه برهنه دست می یابند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p800715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!