اثر تمرین مقاومتی دایره ای بر سطح گرلین پلاسمایی زنان جوان

پیام:
چکیده:
مقدمه
گرلین یک پپتید اشتها آور معده ای است که در ایجاد رفتار سیری موثر می باشد و نقش مهمی در تعادل انرژی و هموستاز گلوکز ایفا می کند. شواهد بسیار زیادی نشان می دهد که فعالیت های مقاومتی بخش بسیار مهمی از توصیه های ورزشی، برای کاهش وزن می باشند. هدف این پژوهش بررسی اثر 4 هفته تمرین مقاومتی دایره ای بر سطح استراحتی گرلین تام، گلوکز، انسولین و استروژن پلاسما بود.
مواد و روش ها
27 دانشجوی دختر تربیت بدنی (میانگین سن 54/1±22 سال، قد 05/5±66/162 سانتی متر، نمایه ی توده ی بدن 86/1±76/20 کیلوگرم بر مترمربع و درصد چربی 08/2± 95/2%) به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و یک گروه شاهد قرار گرفتند. برنامه ی تمرین با دو شدت 40 و 80% یک تکرار بیشینه، 4 روز در هفته و به مدت 4 هفته انجام شد. نمونه گیری خون 24 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از برنامه ی تمرین انجام گرفت.
یافته ها
یافته های آزمون آنووا نشان داد که بین سطح گرلین تام (88/0P=)، گلوکز پلاسما (1/0P=) و انسولین (66/0P=) در گروه ها تفاوت معنی داری وجود ندارد، اما همبستگی منفی معنی داری (05/0P=، 4/0-R=) بین سطح گرلین تام و استروژن پلاسما به دست آمد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد، عدم تغییر وزن آزمودنی ها در مدت برنامه ی تمرین و کوتاه مدت بودن برنامه ی تمرین ها ممکن است دلیل عدم افزایش گرلین در این پژوهش باشد، البته احتمال دارد زیرگروه های گرلین تام (گرلین آسیل دار و بدون آسیل) تغییر کرده باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
529
لینک کوتاه:
magiran.com/p821383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!