آیا سرطان های پستان با شاخص های هیستوپاتولوژی نامطلوب، سطح سرمی تستوسترون بالاتری دارند؟

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان پستان در زنانی که سطح سرمی تستوسترون بالاتری دارند، شایع تر است و با پیش آگهی بدتری همراه است، اما ارتباط بین تستوسترون سرم و شاخص های هیستوپاتولوژی تومور پستان تا به حال بررسی نشده است. بنابراین در این مطالعه ارتباط بین سطح سرمی تستوسترون و فاکتورهای هیستوپاتولوژی سرطان پستان بررسی شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی، بیماران مبتلا به سرطان پستان که جهت درمان به درمانگاه مدیکال انکولوژی مراجعه کرده و سابقه شیمی درمانی، هورمون درمانی و جراحی تخمدان ها و یا تومورهای دیگر نداشتند، پس از اخذ رضایت وارد مطالعه گردیدند. از بیماران سطح تستوسترون صبحگاهی اندازه گیری شده و شاخص های هیستوپاتولوژی از گزارش پاتولوژی آنها استخراج گردید. در پایان مطالعه، ارتباط سطح تستوسترون و شاخص های هیستوپاتولوژی سرطان پستان بررسی گردید.
یافته ها
106 بیمار با میانگین سنی 10±47 سال بررسی شدند. فروانی بیماران پره منوپاز و یائسه به ترتیب 2/63 و 8/36 درصد بود. از نظر پاتولوژی، 50 درصد بیماران در گروه هیستوپاتولوژی نامطلوب بودند. فراوانی تهاجم عروقی (Vascular invasion) 4/46 درصد و فراوانی گیرنده هورمونی مثبت 73 درصد بود. سطح سرمی تستوسترون در گروه هیستوپاتولوژی مطلوب 52/0±56/0 نانوگرم در میلی لیتر و در گروه هیستوپاتولوژی نامطلوب 77/0±70/0 نانوگرم در میلی لیتر بود (4/0=p). هیچ کدام از بیماران سطح تستوسترون بیشتر از طبیعی نداشتند.
نتیجه گیری
بین سطح تستوسترون و فاکتورهای پیش آگهی هیستوپاتولوژی ارتباط معنی داری وجود ندارد و سرطان های پستان با شاخص های هستوپاتولوژی نامطلوب، سطح سرمی تستوسترون بالاتری ندارند. بررسی علت پیش آگهی بد در بیماران با سطح تستوسترون بالا در مطالعات دیگری توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
191
لینک کوتاه:
magiran.com/p826418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!