مرور سیستماتیک Systematic Review چیست وچگونه نگاشته می شود؟

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

تصمیم گیری بالینی موفق، فرایند دشوار و پیچیده ای است که بر اساس شواهد علمی موجود، تجارب شخصی و قوانین و مقررات رایج صورت می گیرد. با توجه به افزایش انفجاری کمی و کیفی شواهد بالینی، ممکن است ما زمان، انگیزه و مهارت کافی برای جمع آوری داده ها، نقد و نتیجه گیری از آنها را نداشته باشیم؛ خوشبختانه مرور سیستماتیک در این امر کمک می کند و به سوالات مشخص بالینی پاسخ می دهد. این مقاله به معرفی مرور سیستماتیک و روش انجام آن می پردازد.

روش بررسی

این مقاله نوعی مطالعه مروری است که در آن جمع آوری اطلاعات از طریق جستجو در اینترنت (MEDLINE و Cochrane)، محدود به زبان انگلیسی و بدون محدودیت زمان و با استفاده از کلمات کلیدی systematic review و narrative review صورت گرفت. از بین مراجع، مقالات و کتب مرتبط، مواردی که مولفین صاحب نام و مجرب داشتند و بارها مورد استناد قرار گرفته بودند، انتخاب گردیدند.

یافته ها

به طور کلی دو دسته مقاله مروری وجود دارد: مرور نقلی (Narrative Review) و مرور سیستماتیک (Systematic Review). مرور نقلی روشی سنتی است و با توجه به اینکه یک فرایند ذهنی (Subjective) است مستعد خطا و تورش می باشد و فقط درمواردی که شواهد و داده های محدودی موجود باشد، ارزشمند خواهد بود. در مرور سیستماتیک، با شناسایی دقیق، منظم و برنامه-ریزی شده تمام مطالعات مرتبط، می توان نقد عینی تری انجام داد و به مشکلات مربوط به مرور نقلی فائق آمد.

نتیجه گیری

در واقع مرور سیستماتیک یک «حلقه حیاتی» مهم بین مطالعات تحقیقی و تصمیم گیری بر بالین بیمار است. بدیهی است برای نیل به این هدفف داشتن یک گروه ورزیده به رهبری یک نفر صاحب نظر (Expert) و داشتن برنامه دقیق و مشخص ضروری است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
203
لینک کوتاه:
magiran.com/p826420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!