بررسی و مقایسه ی میزان کاهش ضربان قلب پس از تست ورزش (Heart Rate Recovery) و ظرفیت ورزش (Exercise Capacity) در افراد با و بدون سندرم متابولیک در شهرستان اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه

مطالعات متعددی در جوامع مختلف دو شاخص تعداد ضربان قلب در دقیقه ی اول بعد از پایان تست ورزش (1 Minute Heart Rate Recovery یا HRR) و ظرفیت ورزش (Exercise Capacity یا EC) را به عنوان پیش گویی کننده های بروز حوادث قلبی نشان داده است. مطالعه ی حاضر جهت مقایسه ی این دو شاخص در افراد با و بدون سندرم متابولیک در شهرستان اصفهان انجام گرفت.

روش ها

این مطالعه بر روی 254 نفر از افراد غیر مبتلا و 216 فرد مبتلا به سندرم متابولیک از مطالعه هم گروهی اصفهان انجام شد. اطلاعات دموگرافیک، دور شکم، فشار خون، قد و وزن افراد ثبت شد. تری گلیسرید سرم و قند خون ناشتا، کلسترول تام، HDL و LDL افراد نیز اندازه گیری شد. تست ورزش بر اساس پروتکل استاندارد Bruceانجام گردید و تعداد ضربان قلب در دقیقه ی اول و ظرفیت ورزش تعیین و ثبت شد. داده ها به کمک نرم افزار آماری 15SPSS و با استفاده از روش Generalized linear model با تعدیل بر اساس سن تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

تعداد ضربان قلب در دقیقه ی اول در گروه غیر مبتلا بیشتر از گروه مبتلا به سندرم متابولیک بود (007/0 = P) اما در هر دو گروه میزان تعداد ضربان قلب در دقیقه ی اول طبیعی بود (بیشتر از 18 ضربان در دقیقه). میزان ظرفیت ورزش در گروه مبتلا به سندرم متابولیک به طور معنی داری کمتر از گروه غیر مبتلا بود (022/0 = P).

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، این مطالعه توجه پزشکان و برنامه ریزان بهداشتی جامعه ی ما را به ارتباط قوی تر ظرفیت ورزش با سندرم متابولیک در مقایسه با تعداد ضربان قلب در دقیقه ی اول معطوف می دارد؛ نیاز به تعیین نقطه ی معیار جدید جهت تعداد طبیعی ضربان قلب در دقیقه ی اول نیز وجود دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
924
لینک کوتاه:
magiran.com/p826611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!