تبیین نظری جنبه پروسه ای (جهانی شدن) و پروژه ای تهاجم فرهنگی (جهانی سازی)

نویسنده:
چکیده:
اگر مراد از جهانی شدن، برداشته شدن هر چه بیشتر فواصل زمانی مکانی، ارتقا یافتن هم زبانی و همدلی فرهنگ ها، توسعه یافتن انواع همگرایی ها،گسترش یافتن اقسام تعامل های اندیشگی و عملی، و سازگاری یافتن هر چه بیشتر انسان ها و جوامع با یکدیگر باشد؛ خاستگاهش فطرت انسان ها و عشق و محبت آنها به یکدیگر است، و انگیزه هایش مواردی چون تقویت روابط بینافرهنگی، خواستاری امنیت فراگیر برای همگان، حقیقت طلبی، دانش دوستی، آزادی خواهی، عدالت طلبی و پاسداری از کرامت انسان است.
اگر مراد ما از جهانی سازی، زدودن هویت استقلال از واحدهای سیاسی مستقل و زمینه سازی برای پیروی فرهنگ ها و تمدن های غیر غربی، از فرهنگ های غربی و در راس همه آنها، فرهنگ امریکا باشد، جهانی سازی، ثمره طبیعی مبانی نظری اندیشه غرب و برایند سیاست های اقتصادی و میلیتاریستی آن است.
غرب از طریق حقیقت جلوه دادن مبانی نظری انواع جهانی سازی های غربی، و بهره گیری از تمام شیوه ها و ابزارهای ناتوی فرهنگی و جنگ نرم در جهت عملی سازی جهانی سازی های فرهنگی (اومانیسم و پلورالیسم)، سیاسی (لیبرالیسم و سکولاریسم)، نظامی (میلیتاریسم)، علمی معرفتی (سیانتیسم)، و نیز دفاع از کثرت گرایی های ناموجه (پلورالیسم)، مرزهای هویتی و ملی دیگر واحدهای سیاسی را بی رادع و بی مانع می خواهد. این جهانی سازی قدرت طلب و مادی فطرت ستیز، به لحاظ نظری، بسی بی ریشه و بی هویت است و در برابر اندیشه غنی و انقلابی اسلام، هرگز نمی تواند تاب مقاومت داشته باشد.
آسیب شناسی جهانی سازی، آشکار می سازد که غرب در شعارهایی نظیر حقوق بشر، آزادی، خردورزی، لیبرال دموکراسی و...، بسیار فریبکار است و صرفا در پی تحصیل سلطه بیشتر، بازتحکیم استعمار نو، و گسترش هر چه افزون تر آنهاست. این عوام فریبی بردی کوتاه دارد و به زودی ملت ها از طریق بازشناسی خاستگاه ها و زمینه های آسیب پذیری افراد از ناتوی فرهنگی و شناسایی راهبردهای مواجهه با جنگ نرم جهانخواران، به مقابله جدی با آنها خواهند شتافت و مستکبران را حتی در مرزهای خود نیز آرام نخواهند گذاشت. به یقین، پیروزی نهایی از آن نهضت جهانی اسلام و قیام حماسه ساز مستضعفان خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p850897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!