تاثیر عملکرد عرف در حکم فقهی نظریه «جبران کاهش ارزش پول»

پیام:
چکیده:

بسیاری از موضوعات فقهی هستند که شارع، مفاهیم و مصادیق آن ها را بیان نکرده و فهم آن ها را به نوع رفتار عرف رجوع داده است که از آن جمله می توان مساله پول های اعتباری و کاهش ارزش آن ها را نام برد. مفاهیمی هم چون «پول اعتباری»، «کاهش ارزش پول»، «ادای دین» و «اخذ زیادی» همگی عرفی بوده و تشخیص مفهوم و مصداق آن ها بر عهده عرف می باشد. حال این سوال مطرح می شود که آیا با توجه به رفتار عرف و عقلا در دیون پولی مدت دار و در صورتی که ارزش پول کاهش یافته باشد، می بایست «ارزش اسمی» اسکناس را که مطابق با اعداد و ارقام حک شده روی آن می باشد، به هنگام ادای دین محاسبه نمود؟ یا این که لازم است «ارزش مبادله ای واقعی» و «قدرت خرید حقیقی» پول قرض داده شده را مدنظر قرار داد؟ علی رغم فتوای مشهور در این زمینه مبنی بر حرمت اخذ زیادتر از «ارزش اسمی»، فرضیه ای که در این مقاله به اثبات رسیده، عبارت است از این که اولا: آن چه را که عرف در پول های اعتباری موجب رغبت و انگیزش افراد به آن ها می بیند عبارت است از «قدرت خرید» و «ارزش مبادله ای پول»، نه «ارزش اسمی»؛ و در هنگام ادای دین نیز باید به همان توجه شود و ثانیا: عرف، نظریه لزوم جبران کاهش ارزش پول را به طور مطلق و در همه حالات تورم نمی پذیرد بلکه در مواجهه با نرخ های مختلف تورم، رفتارهای متفاوت از خود نشان داده و احکام جداگانه صادر می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
273
لینک کوتاه:
magiran.com/p855129 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!