مقایسه تاثیر آموزش رژیم غذایی به دو شیوه سخنرانی و نمایش فیلم بر آگاهی و نگرش رابطان بهداشتی

پیام:
چکیده:
رژیم غذایی یکی از مهم ترین اجزای شیوه زندگی محسوب می شود و بهبود آن نیازمند کاربرد روش های مناسب آموزشی در جهت ارتقای سطح آگاهی و نگرش افراد جامعه در رابطه با آن است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه تاثیر دو روش سخنرانی و نمایش فیلم ویدیویی در ارتقای سطح دانش و نگرش تغذیه ای رابطان بهداشتی است.
این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی بر روی 160 زن رابط بهداشتی تحت پوشش مرکز سلامت جنوب تهران است که به وسیله فرآیند تخصیص تصادفی به دو گروه مساوی (هر گروه شامل 80 نفر) تقسیم شدند. گروه اول، آموزش کوتاه مدتی را در مورد رژیم غذایی مناسب با استفاده از روش سخنرانی دریافت نمود و گروه دوم در مدت زمان مشابهی به وسیله نمایش فیلم ویدیویی آموزش دیدند. آگاهی و نگرش شرکت کنندگان به وسیله پرسشنامه خود گزارشی و به صورت پیش آزمون پس آزمون مورد سنجش قرار گرفته و داده های ذی ربط با استفاده از آزمون های آماری متناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
میانگین سنی کل واحدهای پژوهش11.38 سال و همگی مؤنث بودند. میانگین نمرات آگاهی در گروه سخنرانی (قبل 2.17 ±:6.63، بعد: 1.51± 12.27) و نمایش فیلم (قبل: 2.38 ± 7.87، بعد: 1.59 ± 11.51) بود. یافته های پژوهش حاکی از ارتقای معنی دار سطح آگاهی و نگرش شرکت کنندگان با استفاده از هر دو روش آموزشی بود (0.0001>P). با این وجود، روش سخنرانی تاثیر بیشتری را بر بهبود دانش و نگرش تغذیه ای افراد نشان داد (0.0001>P). اکثر شرکت کنندگان نیز رسانه های گروهی را به عنوان منبع آموزش قبلی خود در مورد رژیم غذایی مناسب گزارش نمودند.
این مطالعه نشان داد که هر دو روش آموزشی سخنرانی و نمایش فیلم ویدیویی می توانند روش های مؤثری برای ارتقای سطح آگاهی و نگرش تغذیه ای افراد باشند، اگرچه روش سخنرانی، اثر بخشی بیشتری دارد. یافته های این مطالعه لزوم انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه را نشان می دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p855677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!