بررسی ارتباط اعتقادات مذهبی و میزان استرس دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زینب (س) شرق گیلان در سال 87-86

پیام:
چکیده:
مقدمه
تنیدگی یا استرس به مجموع واکنشهای جسمی و روانی اطلاق می گردد که می تواند سبب بر هم زدن و اختلال در تعادل افراد گردد و عوامل تنش زا موجب تخریب و آسیب به پیکره نیازهای اساسی می شوند و در رشد و تکامل و بازدهی انسان مداخله و او را از حالت تعادل خارج می کنند. ورود به دانشگاه رویداد بسیار حساسی در زندگی نیروهای فعال و کارآمد هرکشور به شمار می رود، که غالبا با تغییرات زیادی در روابط فردی و اجتماعی آنها همراه می باشد. برخی از دانشجویان به سرعت خود را با شرایط جدید انطباق داده و با انعطاف پذیری مناسب تغییرات بوجود آمده را پذیرفته و با حفظ سلامت روان خود موفقیتهای لازم تحصیلی را کسب می کنند. لیکن برخی دیگر قادر به سازگاری مناسب نبوده و این عدم تطابق روی عملکرد و بازدهی آنان تاثیر منفی می گذارد عکس العمل افراد نسبت به کلیه عوامل تنش زا به مقدار زیادی تحت تاثیر عوامل فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و تجارب قبلی فرد قرار دارد.
هدف
پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین اعتقادات مذهبی و میزان استرس دانشجویان انجام گرفته است.
روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی می باشد به منظور تعیین ارتباط بین اعتقادات مذهبی و سطح استرس دانشجویان در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س) شرق گیلان انجام شده است. نمونه ها شامل کلیه دانشجویان ترم دوم رشته های تحصیلی پرستاری، علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی (52نفر) که ساکن خوابگاه بودند. ابزار تحقیق شامل 2 پرسشنامه بود که یک پرسشنامه مربوط به سنجش اعتقادات مذهبی(پرسشنامه senta clara) و پرسشنامه دیگر(پرسشنامه تست استرس storch) می باشد. پرسشنامه ها توسط خود دانشجویان تکمیل گردیدند.
نتایج
یافته های پژوهشی نشان داد که (9/87%) از واحدهای مورد پژوهش دارای سطح اعتقادات بالا و (3/56%) از آنها دارای سطح استرس متوسطی بوده اند. ارتباط بین اعتقادات مذهبی و سطح استرس با استفاده ازآزمون آماری کای دو محاسبه گردید که ارتباط معنی دارآماری را نشان داد(05/0 P<).
بحث و نتیجه گیری
یافته های این پژوهش که بیانگر ارتباط معنی دار و معکوس بین میزان استرس و اعتقادات مذهبی دانشجویان است، می تواند راهنمایی جهت برنامه ریزان و مسئولین آموزشی دانشگاه ها باشد تا در واحدهای درسی دانشجویان در مورد اهمیت اعتقادات مذهبی و نقش آن در زندگی و کاهش استرس تاکید بیشتری به عمل آورند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p856276 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!