مکان یابی تغذیه مصنوعی آبخوان حوضه آبریز مرگ

پیام:
چکیده:
حوضه آبخیز مرگ با وسعت 150/1466 کیلومتر مربع در استان کرمانشاه واقع در غرب ایران قرار گرفته است. این حوضه یکی از سرشاخه های رودخانه کرخه است. استفاده بی رویه و عدم مدیریت صحیح بهره برداری از منابع آب زیرزمینی این حوضه، وضعیت آبخوان آن را دستخوش تحولات نامطلوبی نموده است؛ به طوری که هر ساله شاهد افت فزاینده سطح آب زیرزمینی منطقه هستیم. در این مطالعه که با هدف تعیین مکان مناسب برای تغذیه مصنوعی آبخوان حوضه آبخیز مرگ صورت گرفته است، ابتدا با استفاده از اطلاعات 46 پیزومترحفر شده در حوضه و داده های ثبت شده 9 سال آماری از 76-1375 الی 85-1384، اقدام به ترسیم نیمرخ های طولی و عرضی سطح آب زیرزمینی شده است. با توجه به نیمرخ های رسم شده مناطق بحرانی حوضه از نظر افت سطح آب زیرزمینی شناسایی گردیدند. سپس تعداد پانزده لایه اطلاعاتی شامل شیب، کاربری اراضی، ژئومرفولوژی، ضخامت آبرفت، لیتولوژی، خاک، افت سطح آب، ضریب انتقال، سطح جمع کننده، هیپسومتری، شبکه آبراهه، گسل، قنات، سطوح همدما و همبارش تهیه شد. لایه های تهیه شده در قالب سه مدل ریاضی Boolean، Multi-Class-Maps و AHP و با توجه به دو روش متداول تغذیه مصنوعی (سطحی و تزریقی) به صورت جداگانه وزن دهی و تلفیق شدند. نقشه های نهایی حاصل از تلفیق لایه های اطلاعاتی در مدل Boolean با دو کلاس مناسب و نامناسب و در مدل های Multi-Class-Maps و AHP با پنج کلاس بسیار مناسب تا بسیار نامناسب، گویای شرایط مناسب تغذیه در بخش های انتهایی حوضه دارد. به منظور ارزیابی مدل های مورد استفاده، سه لایه اطلاعاتی شیب، ژئومرفولوژی و لیتولوژی به عنوان عرصه کنترل در نظر گرفته شد؛ به گونه ای که واحدهای با بالاترین امتیاز در هر روش انتخاب و ارزش آن با نتایج حاصل از سه روش مقایسه گردید. نتیجه به دست آمده نشان داد که مدل AHP با داشتن بیشترین درصد همپوشانی و کمترین مساحت، بهترین مدل مکان یابی از میان مدل های آزمایش شده برای منطقه مورد نظر است. پس از آن مدل Multi-Class-Maps و در رتبه آخر مدل Boolean قرار دارند. متوسط میزان همپوشانی در این روش ها برای دو روش تغذیه سطحی و تزریقی به ترتیب 97.8، 97، 93.7، 95، 78.6، و 84.6 بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p867654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!