مقاومت به حشره کش ها فسفره و پیریمیکارب ناشی از جابجایی اسیدآمینه Ser431Phe در آنزیم استیل کولین استراز شته سبز هلو Myzus persicae (Hem.: Aphididae)

پیام:
چکیده:

شته ی سبز هلو، Myzus pesicae Sulzer یکی از آفات مهم گیاهان زراعی و زینتی در سرتاسر جهان می باشد. به دلیل استفاده ی مکرر و گسترده از ترکیبات شیمیایی، این آفت ساز و کارهای مختلف مقاومت به حشره کش ها را بروز داده است. آنزیم استیل کولین استراز (EC 3.1.1.7) (AChE) به طور وسیع در سیستم عصبی مهره داران و بی مهره گان وجود دارد و محل هدف دو گروه اصلی از حشره کش ها یعنی ترکیبات آلی فسفره و کاربامات هاست. یکی از مکانیسم های درگیر در مقاومت به آفت کش های فسفره و کاربامات، آنزیم استیل کولین استراز غیرحساس به این ترکیبات است. در این تحقیق احتمال جهش در آنزیم استیل کولین استراز غیرحساس به پیریمیکارب مورد بررسی قرار گرفت. توالی های رمزگردان کامل ژن استیل کولین استراز MpAChE2 جمعیت مقاوم و دو جمعیت حساس به پیریمیکارب شناسایی و با هم مقایسه شدند. نتایج نشان داد که در MpAChE2 اسیدآمینه ی فنیل آلانین جایگزین اسیدآمینه ی سرین 431 شده و این جابجایی در بخش اسیل آنزیم واقع شده است. بنابراین به نظر می رسد که MpAChE2 نقطه ی هدف حشره کش پیریمیکارب باشد و این جابجایی اسید آمینه باعث شده اسیل پاکت باریک تر شده و پیریمیکارب نتواند در نقطه ی هدف جای گیرد. برای بررسی دقیق هتروزیگوت یا هموزیگوت بودن جهش ایجاد شده، cDNA از حشرات انفرادی به طور تصادفی تهیه گردید. نتایج نشان داد که MpAChE2 حشرات انفرادی همگی در مکان جهش هتروزیگوت بودند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p867773 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!