مدل عددی سه بعدی تاثیر پارامترهای هندسی و شکاف بر حداکثر مق آبشستگی اطراف پایه پل های استوانه ای

پیام:
چکیده:
پدیده آبشستگی موضعی اطراف پایه همواره به عنوان یک پدیده نامطلوب و تهدید کننده ایمنی پل ها مطرح بوده است. در این پدیده مصالح اطراف پایه شسته شده و یک گودال اطراف پایه پل ایجاد می گردد. پل ها یکی از مهمترین اجزاء سیستم حمل و نقل جاده ای می باشند ولی در زمان وقوع سیلاب پایداری سازه پل در اثر پدیده آبشستگی موضعی در خطر خواهد بود. بنابراین باید پی پایه پل در عمقی بیش از عمق آبشستگی متناظر با سیل قرار داده شود. در صورتی که تمهیدات مناسب جهت مقابله با این پدیده مخرب اندیشیده نشود احتمال انهدام سازه پل وجود خواهد داشت. خرابی یک پل می تواند هزینه های مستقیم و غیر مستقیم زیادی تحمیل نماید. مطالعات نشان داده است که پارامترهای هیدرولیکی، ژئوتکنیکی و هندسی مؤثرترین عوامل در فرایند آبشستگی می باشد. نقش پارامترهای هندسی در تعیین عمق آبشستگی متعادل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در این مقاله به کمک مدل عددی سه بعدی SSIIM میزان تاثیر تغییرات قطر پایه استوانه ای بر مقدار عمق آبشستگی متعادل بررسی شده است. در گام بعدی آبشستگی اطراف پایه استوانه ای با ایجاد شکاف در پایه پل شبیه سازی گردید. جهت صحت سنجی از داده های آزمایشگاهی در این زمینه استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که با دو برابر شدن قطر پایه عمق آبشستگی متعادل کمتر از 60 درصد افزایش یافته است. همچنین با دقت مناسبی می توان میزان کاهش آبشستگی در اثر حضور شکاف در پایه پل را شبیه سازی نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p868782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!