بررسی علل زوال و پوسیدگی ریشه و طوقه گل مغربی (Oenothera biennis L) در فضای سبز دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه گرگان

پیام:
چکیده:
گل مغربی بانام علمیbiennis Oenotheraاز خانواده Onagraceae، از جمله گیاهان زینتی دارویی است که بذرآن سرشار از روغنهای مفید بوده که امروزه در برخی مناطق، بخصوص در مناطق سردسیری گزینه مناسب برای جایگزینی گیاهان روغنی در دستور کار برنامه ریزان کشاورزی قراردارد. بذراین گیاه دارای 20 تا30 درصد روغن که حاوی اسیدهای چرب غیراشباع ضروری لینولیک اسید (بیش از 70 درصد) و گامالینولنیک اسید (12-7 درصد) می باشد. درسال های اخیرپوسیدگی ریشه و طوقه همراه بازردی و خشکیدگی برگ و در نهایت زوال گیاهان گل مغربی در فضای سبز دانشکده کشاورزی گرگان مشاهده شده است. به منظور بررسی علل آن، اقدام به جمع آوری نمونه های بیمار گردید. تعداد 24 نمونه پس از انتقال به آزمایشگاه با هیپوکلریت سدیم 5 درصد به مدت 3 دقیقه ضدعفونی شدند. سپس روی محیط کشت مصنوعی سیب زمینی دکستروز آگار کشت گردید. از نمونه های کشت داده شده پس ازیک هفته یک قارچ باکلنی سفید تا خاکستری و سپس سیاه بهمراه تعداد زیادی اسکروت سیاه رنگ به قطر 55 تا 115 میکرومتر و کنیدی بیرنگ بیضوی تا تخم مرغی شکل به قطر 100 تا 160 میکرومتر بدست آمد. مشخصات قارچ جداسازی شده با قارچ Macrophomina phaseolina کاملا مطابقت دارد. قارچ های جداسازی شده پس از تک ریسه کردن و تکثیر به گیاه سالم تلقیح شده و علائم بیماری پس از یک ماه ظاهر شد و قارچ هایی باکلنی مشابه بدست آمد که پس از کشت مجدد قارچ باکلنی سیاه روی محیط زاپک با تعداد زیادی اسکلروت بدست آمد که پس از تلقیح مجدد روی گیاه سالم علایم پس از گذشت یک ماه ظاهر شد. گزارش حاضر اولین گزارش از شناسایی عامل پوسیدگی ریشه گل مغربی در ایران است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p868783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!