تاثیر نسبت تلقیح و محیط کشت روی بیولیچینگ کانسنگ سولفیدی با استفاده از باکتری های مزوفیل

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استحصالکانی های سولفیدی در گونه های مختلف باکتری های لیتوتروف با مکانیسم های خاصی انجام می شود. بنابراین امکان بازیابی بیشتر فلزات با تغییر نسبت اختلاط باکتری های یاد شده وجود دارد. با توجه به پیچیده نبودن نیازهای غذایی میکروارگانیسم هایی که برای استحصال فلزات از کانی های سولفیدی استفاده می نمایند، بنابراین ترکیب غذایی محیط کشت می تواند تاثیر قابل توجهی در فرایند بیولیچینگ داشته باشد. هدف از این پژوهش ارزیابی تاثیر نسبت تلقیح گونه های مختلف باکتری های مزوفیل و ترکیب محیط کشت در بیولیچینگ مس از کانسنگسولفیدی باقیمانده از هیپ شماره 1 معدن مس سرچشمه می باشد.
مواد و روش ها
کانسنگ باقیمانده از هیپ شماره 1 معدن مس سرچشمه به علت فروشویی با اسید، بیشتر از نوع سولفیدی می باشد. عیار مس در نمونه گرفته شده از هیپ، 23/0 درصد بود. حدود 66 درصد از کانی های مس، سولفیدی گزارش شد که حدود 51 درصد از آن ها را کالکوپیریت تشکیل می داد. میزانپیریت در نمونه 6 درصد بود. این آزمایش ها در ظروف لرزان (shake flask) و به کمک مخلوطی از باکتری هایمزوفیل انجام شد. طراحی آزمایش ها بر اساس طرح فاکتوریل کامل با 2 سطح انجام گرفت.
یافته ها
باکتری ها با تولیداسیدسولفوریک در محیط باعث انحلال بیشتر و مصرف اسیدکمترمی شود. محیط کشتNorris نسبت به محیط کشت9kبرای خاکسولفیدی مورد نظر موجب بازیابی بالاتر می گردد که دلیل آن، افزایش آهن در محیط جامد در اثر رسوب یون های آهن محلول و احتمالا تشکیل جاروسیت می باشد. از میان عوامل در نظر گرفته شده، نسبت تلقیح تاثیرچندانی در بازیابی نشان نداد و میزانیون آهن افزوده شده تاثیربسزایی داشت.
نتیجه گیری
شرایط بهینه برای حداکثر بازیابی در محیطکشتNorris دارای pH 6/1، افزودن 5/1 گرم در لیتر یونFe+2 و نسبت های تلقیح باکتری های تیوباسیلوسفرواکسیدانس، تیوباسیلوستیواکسیدانس و لپتوسپریلیم فرو اکسیدانس به ترتیب 40، 40 و 20 بود. همچنین حداکثر بازیابی مس پس از 25 روز، 38/66% مس بود
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p872377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!