مطالعه ضایعات بیماری لنفادنیت در ریه و عقده های لنفاوی مدیاستن گوسفندان کشتار شده در کشتارگاه شهرستان تبریز

پیام:
چکیده:
طی مدت دو ماه در سال 1385 با مراجع هی روزانه به کشتارگاه دام خسرو شهر در اطراف شهرستان تبریز، تعداد 468 لاش هی گوسفند از هر دو جنس نر وماده از نظر بیماری لنفادنیت پنیری بازرسی شد. در 197 راس که 153) 7/ 77 درصد(راس آن نر و 44 راس ماده) 22 /3 درصد(بودند یک یا بیش از یکی از عقده های لنفاوی پی شکتفی، پی شرانی، فو قپستانی، مغابنی و مدیاستن دارای تورم برجسته و مشخصی بودند که برای ارزیابی علت، عقده ی لنفی مبتلا همراه بخشی از بافت های اطرافی آن برداشته شد. در تمامی مواردی که کیی از عقد عقد ه های لنفاوی اشاره شده مشکوک به بیماری بود، از ریه ها نیز بازرسی و اقدام به نمون هگیری شد. از روش های استاندارد برای کشت و جداسازی کورینه باکتریوم پسودوتوبرکلوزیس) Corynebacterium pseudotuberclosis (و تهیه ی مقاطع آسی بشناسی برای تشخیص بیماری لنفادنیت استفاده گردید. نتایج بررسی از 197 مورد مشکوک به بیماری نشان داد که در 63 لاشه) 46 / 13 درصد(در کشت باکتریایی کورینه باکتریوم پسودوتوبرکلوزیس از کیی از عقده های لنفاوی سطحی اشاره شده، مدیاستن یا ری ه ها جدا شده و 94) 08 / 20 درصد(لاشه نشانه های پاتوگونومونیک بیماری شبه سل را) چرک لایه لایه یا پوست پیازی(داشتند. ریه در 34) 25 / 17 درصد(مورد مبتلا به بیماری لنفادنیت پنیری بود که با کیی از روش های کشت م کیروبی یا آسیب شناسی تا یید شد. به طوریک ه در 11) 3/ 32 درصد(مورد فقط آسی بشناسی، مورد) 5/ 23 درصد(فقط کشت م کیروبی و در 15 مورد) 1/ 44 درصد(کشت م کیروبی و آسیب شناسی به طور توامان، بیماری لنفادنیت در ریه را تا یید کردند. عقده های لنفاوی مدیاستینال در...
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p882502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!