بررسی شیوع اشریشیاکلی حاوی آنزیم های بتالاکتاماز طیف گسترده و CTX-M-1 در نمونه های عفونت ادراری جمع آوری شده از بیمارستان های تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مصرف روزافزون مواد ضد میکروبی بتالاکتام در درمان عفونت های باکتریایی سبب افزایش مقاومت بر علیه آن ها شده است. هم اکنون یکی از معضلات در درمان عفونت های بیمارستانی مقاومت آنزیمی به بتالاکتامازهای وسیع الطیف (ESBL) در میان ایزوله های بالینی به ویژه اشریشیاکلی می باشد. از آنجایی که تعدادی از سویه ها حساسیت دوگانه در شرایط آزمایشگاهی و درون بدن نشان می دهند، انتخاب درمان موثر را با مشکل روبه رو می کند. در سال های اخیر بتالاکتامازهای CTX-M به صورت غالب در سراسر جهان شیوع یافته اند. میزان شیوع تیپ های ESBL در بیشتر نقاط ایران ناشناخته مانده است. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی ESBL و نیز میزان شیوع زیر گروه CTX-M-1 در اشریشیاکلی جدا شده از عفونت ادراری در شهر تبریز می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه ابتدا 400 نمونه ادراری از آبان سال 1388 تا فروردین سال 1389 از بیمارستان های تبریز جمع آوری و 188 سویه اشریشیاکلی توسط آزمایش های بیوشیمیایی تایید شدند. در مرحله بعد تست تعیین حساسیت نسبت به 10 آنتی بیوتیک منتخب انجام شد. سپس با استفاده از روش دیسک ترکیبی و سینرژیسم دوبل، سویه های تولیدکننده ESBL شناسایی گردیدند. در نهایت با استفاده از روش PCR سویه های تولیدکننده آنزیم های گروه CTX-M-1 مشخص شدند.
یافته ها
نتایج حاصل از تست های فنوتیپی نشان داد که از کل 188 سویه اشریشیاکلی تعداد 82 (6/43%) سویه تولیدکننده ESBL می باشند. طی روش PCR نیز مشخص شد که از این میان تعداد 69 (1/84%) سویه تولیدکننده CTX-M-1 هستند.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان می دهد که سویه های اشریشیاکلی تولیدکننده CTX-M در حال افزایش هستند. جهت تجویز داروی مناسب نیاز به شناسایی کافی این سویه ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
273 تا 278
لینک کوتاه:
magiran.com/p901182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!