تحلیل استنادی و ترسیم نقشه ی بروندادی علمی اخلاق پزشکی در وب گاه WOS در سال های 2008 - 1990

پیام:
چکیده:
موضوع اخلاق پزشکی یکی از حوزه های علم است که نه تنها به دلیل پیشرفت در تکنولوژی و درمان پزشکی بلکه به دلیل تغییرات پیچیده ی اجتماعی و مشارکت علوم اجتماعی، حقوق و غیره در حوزه ی پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. در این نوشته تلاش شده است تا به بررسی تحلیلی و تاریخ نگاری تولیدات علمی حوزه ی اخلاق پزشکی و میزان رشد و توسعه ی آن آثار در طول سال های 1990 تا 2008 پرداخته شود.
این پژوهش با استفاده از روش علم سنجی، انتشارات علمی حوزه ی اخلاق پزشکی را در سه پایگاه استنادی Science Citation Index Expanded (SCIE)، Social Science citation Index (SSCI)، Art & Humanities Citation Index (A&HCI) در سال های 2008-1990 مورد بررسی قرار داده است.
بررسی نوع مدارک نشان داد که مجموع 5690 پیشینه در 15 قالب مختلف ارائه شده اند. تمامی مدارک در 1289 عنوان مجله منتشر و از سوی 3634 دانشگاه و مؤسسه ی آموزش عالی (با برتری دانشگاه Harvard) ارائه شده اند. تعداد 10326 نویسنده در بازه ی زمانی مورد نظر مقالات خود را به رشته ی تحریر در آورده اند و در کل 109301 منبع را مورد استناد قرار داده اند. مجله ی Journal Of Medical Ethics بیش ترین مقالات این حوزه را به چاپ رسانده است.
موضوع «آموزش اخلاق پزشکی و ضرورت آن» از جمله مسائل مهم و مطرح در این حوزه است. زیرا خط مشی های پزشکی و قانونگذاری جهت حفظ حقوق بیماران همواره در حال تغییر است و به منظور انجام مراقبت های پزشکی به شیوه ی اخلاقی و انسانی و تصمیم گیری های دشوار درباره ی تکنولوژی های جدید، ضرورت آموزش در این زمینه مشهود است.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p915964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!