بررسی تاثیر مصرف شیر خشت (قطره بیلی ناستر) توسط مادر یا نوزاد بر کاهش زردی نوزادی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
زردی یکی از مشکلات شایع دوران نوزادی است که برای درمان آن از نور درمانی، دارو درمانی، تعویض خون و یا طب سنتی استفاده می کنند. در طب سنتی ایران از ماده ای به نام شیر خشت، (استخراج شده از گیاهان جنس Cotoneaster) جهت درمان زردی نوزادی استفاده می گردد. هدف این تحقیق تعیین تاثیر مصرف شیر خشت (قطره بیلی ناستر) توسط نوزاد یا مادر در بهبودی زردی نوزادان تحت فتوتراپی بود.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی 120 نوزاد مبتلا به زردی مراجعه کننده به بخش اطفال بیمارستان هاجر شهرکرد بر اساس روش در دسترس انتخاب و به ترتیب مراجعه در 4 گروه قرار داده شدند. در گروه اول مادر شیر خشت، در گروه دوم مادر و نوزاد هر دو شیرخشت، در گروه سوم نوزاد شیرخشت و درگروه چهارم نوزاد فقط پلاسبو (آب مقطر) دریافت کرد. فتوتراپی در شرایط یکسان برای تمام نوزادان انجام شد. آزمایشات لازم جهت رد نمودن عامل پاتولوژیک زردی انجام گرفت. داده ها به کمک آزمون های آماری کای دو، آنالیز واریانس مشاهدات تکرار شده، آنالیز واریانس، دانت و کروسکال والیس بین گروه ها مقایسه شد.
یافته ها
میزان بیلی روبین طی مطالعه در هر 4 گروه کاهش معنی داری داشت (05/0P<). این کاهش در گروه های درمانی که از شیر خشت و نور درمانی استفاده می کردند، در مقایسه با گروه کنترل که از پلاسبو و نور درمانی استفاده می کردند، بیشتر بود (05/0P<). بیلی روبین در گروهی از نوزادان که توسط مادرشان شیر خشت مصرف شده بود در ساعات 24 و 36 کمتر از گروه کنترل بود (05/0P<). همچنین میانگین مدت زمان بستری در بیمارستان در گروه های درمانی برابر با 15±3/35 ساعت و در گروه کنترل برابر با 21/2±70 ساعت بود (05/0P<).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه، مصرف شیر خشت موجب کاهش سریع تر زردی نوزاد و نیز کاهش طول مدت زمان بستری می گردد. توصیه می شود پس از مطالعات بیشتر در این زمینه، فرآورده استاندارد آن تهیه و در درمان زردی نوزادان از آن استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p916089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!