آیا ویتامین D بر اندکس فعالیت بیماری آرتریت روماتوئید (DAS28) موثر است؟

پیام:
چکیده:
مقدمه
برای جلوگیری از پوکی استخوان در بیماران آرتریت روماتوئید (RA یا Rheumatoid Arthritis) از ترکیبات حاوی کلسیم و ویتامین D استفاده می شود. در بعضی از مطالعات، کنترل بهتر بیماری در مصرف کننده های ویتامین D دیده شده است. این مطالعه جهت بررسی اثر مصرف ویتامین D بر شاخص شدت بیماری DAS-28 یا Disease Activity Score در آرتریت روماتوئید طراحی شد.
روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده (Randomized Controlled Clinical Trial) بر روی 117 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید بود. بیماران به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. افراد گروه مداخله به صورت هفتگی 50000 واحد ویتامین D و گروه شاهد علاوه بر درمان دارویی قرص دارونما دریافت کردند. سطح 25 هیدروکسی ویتامین D کلسیم، فسفر و آلکالن فسفاتاز، ESR و اندکس DAS-28 قبل و پس از مداخله اندازه گیری شد. در پایان نتایج در هر دو گروه با هم مقایسه گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماریPaired t-test، Student t و برای کنترل اثر مخدوش گرها از General linear Model استفاده شد.
یافته ها
دو گروه مورد مطالعه در ابتدای مطالعه تفاوت معنی دار از نظر شدت بیماری نداشتند و DAS28 آن ها به ترتیب در گروه مداخله و شاهد 1/1 ± 4/5 و 3/1 ± 5/5 بود (05/0 < P). مقایسه ی قبل و بعد از مداخله، کاهش تمام شاخص های بالینی و آزمایشگاهی در دو گروه را نشان داد. اگرچه مقدار کاهش در گروه مداخله بیش از شاهد بود اما این تفاوت معنی دار نبود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده از ویتامین D فقط می توان به عنوان یک درمان کمکی (Adjuvant) در درمان بیماران RA استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
180
لینک کوتاه:
magiran.com/p916673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!