مقایسه ی شیوع ویروس BK در ادرار بیماران زیر 18 سال مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد و جمعیت طبیعی در اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
ویروس BK (BK virus یا BKV) نوعی ویروس پولیوما است و حدود 80 درصد بالغین برای این ویروس سروپازتیو می باشند. این ویروس در شرایط نقص ایمنی فعال می شود و از جمله ویروس های انکوژن است که در انسان به عنوان لنفوتروپیک شناخته شده است. لنفوسیت B یکی از محل های اختفای این ویروس می باشد. مطالعاتی در زمینه ی نقش BKV در ایجاد لنفوم انجام شده است، اما هنوز نقش مستقیم آن در بروز لوسمی های خونی مورد تردید است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین فراوانی BKV در کودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستی حاد (Acute lymphoblastic lymphoma یا ALL) و تعیین نقش آن به عنوان عامل خطر احتمالی در ایجاد و عود ALL بود.
روش ها
این مطالعه از نوع مورد- شاهدی بود که بر روی 31 نفر از کودکان زیر 18 سال مبتلا به ALL و 31 کودک سالم به عنوان شاهد، به روش نمونه گیری آسان، انجام شد. 15 سی سی از نمونه ی ادرار صبحگاهی افراد مورد مطالعه جمع آوری گردید و پس از سانتریفوژ، 5/1 سی سی از ته نشست آن در دمای 60- درجه ی سانتی گراد و تا زمان انجام Polymerase chain reaction یا PCR در همین دما نگهداری شد. بررسی وجود ویروس در نمونه های ادراری از طریق استخراج DNA از نمونه ها به روش PCR صورت گرفت. نتایج با آزمون 2χ و آزمون دقیق فیشر تفسیر گردید.
یافته ها
سه مورد از 31 نمونه در گروه مورد، BKV مثبت بودند (7/9 درصد) و در گروه شاهد هیچ مورد BKV مثبت یافت نشد که این تفاوت معنی دار نبود. به علاوه ارتباط معنی داری نیز بین وجود BKV در ادرار و تعداد دفعات عود وجود نداشت. میانگین سن زمان تشخیص ALL در هر دو گروه، یکسان بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد برای بررسی نقش BKV در ایجاد یا افزایش دفعات عود ALL نیاز به مطالعات آینده نگر و برروی حجم نمونه ی گسترده تر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
665
لینک کوتاه:
magiran.com/p918967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!