بررسی مقایسه ای دانش دانشجویان شرکت کننده در دوره ی آموزشی پاتولوژی عملی به دو روش سنتی و الکترونیکی (e-learning) در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه اکثر دانشگاه ها به استفاده از اشکال گوناگون آموزش الکترونیکی (e-learning) برای توسعه آموزش و یادگیری دانشجویانشان می اندیشند. در سال های اخیر در کشور ما نیز تلاش های موفقی در این زمینه صورت گرفته است. در این مطالعه بر آن شدیم تا محتوای آموزشی درس پاتولوژی عملی را برای ارائه ی اینترنتی به صورت آزمایشی طراحی کرده، تاثیر آن را بر میزان یادگیری دانشجویان مطالعه کنیم
روش ها
این مطالعه به صورت نیمه تجربی و دو گروهی بر روی دانشجویان ورودی بهمن 1384 (ترم چهار) که هنوز درس پاتولوژی عملی را نگذرانده بودند، انجام شد. در ابتدا با کمک استادان درس پاتولوژی طرح درس دوره بازنگری و اهداف آموزشی هر جلسه تعین شد. پس از تهیه محتوای آموزشی و کوییزها، در تیمی متشکل از کارشناس آموزش پزشکی، مهندس برنامه نویسی کامپیوتر، مجری طرح و استادان درس، سایت آموزشی به صورت جذاب و کارا طراحی شد. ابتدا با دانشجویان گروه شاهد تماس گرفته شد تا در دوره شرکت کنند. استادان نیز به روش سنتی ابتدا توضیحاتی در مورد حالت های پاتولوژیک مورد بحث (مطابق طرح درسی که در مرحله قبل آماده شده بود) دادند. سپس با دانشجویان گروه مورد تماس گرفته شد تا در دوره شرکت کنند. دانشجویان به گروه های 4-3 نفری تقسیم شدند و به هر گروه یک کلمه ی کاربری و رمز عبور داده شد تا بتوانند از محتوای دوره استفاده کنند. پس از پایان دوره آزمون دانش سنج از دانشجویان گرفته شد.
یافته ها
در نهایت 34 نفر در دوره شرکت کردند که با توجه به وقت آزاد آنها 20 نفر در گروه اینترنتی و 14 نفر در گروه سنتی تقسیم شدند. میانگین نمرات این آزمون در گروه اینترنتی (70/3 ± 75/6) به نحو معنی داری بیشتر از گروه شاهد (15/12 ± 77/2) بود (001/0 > P).
نتیجه گیری
نتایج بیانگر آن بود که اختلافات بین نمرات کسب شده ی آن ها معنی دار بوده است که این مطلب می تواند در تایید ارجحیت دوره اینترنتی نسبت به دوره ی سنتی باشد. با وجود اختلاف معنی داری که بین نمرات دانشجویان در دو گروه سنتی و الکترونیکی وجود داشت ولی این مطالعه تنها تاثیر کوتاه مدت این دوره را بر دانش دانشجویان سنجید. انجام مطالعات بیشتر برای ارزیابی طولانی مدت این شیوه آموزشی توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1484
لینک کوتاه:
magiran.com/p918979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!