استاندارد سازی پرسشنامه غربالگری علایم قبل از قاعدگی PSST: ترجمه و روان سنجی گونه ایرانی

پیام:
چکیده:
این مطالعه به منظور ترجمه و اعتبارسنجی پرسشنامه غربالگری علایم قبل از قاعدگی (Premenstrual Symptoms Screening Tool-PSST) برای اولین بار در ایران انجام گردید.
ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری علایم قبل ازقاعدگی وجود دارد که برای تشخیص سندرم قبل از قاعدگی و اختلال ملال قبل از قاعدگی به کارمی رود. از جمله این ها، پرسشنامه PSST است که شدت بیماری را در حد لزوم و تاثیر علایم را در زندگی افراد نشان می دهد و از چارت های دو سیکلی آینده نگر عملی تر و از نظر زمانی به صرفه تر است. این پرسشنامه شامل دو بخش علائم و تاثیر علائم بر زندگی افراد است.
برای اعتبار سنجی این ابزار نمونه ای از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه های دانشگاه های تهران به طور تصادفی انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. برای بررسی روایی پرسشنامه نیز از دو روش ظاهری و محتوایی استفاده گردید.
در مجموع 498 دانشجوی دختر وارد مطالعه شدند. میانگین سنی شرکت کنندگان 05/23 با انحراف معیار 29/3 سال بود. میانگین شاخص توده بدنی 5/2±34/21 کیلو گرم بر متر مربع، میانگین روزهای خونریزی قاعدگی 33/1±27/6 و طول سیکل های قاعدگی 55/4±48/29 روز به دست آمد. در آزمون پایایی این ابزار، مقادیر آلفای کرونباخ 9/ 0به دست آمد. مقادیر نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا به ترتیب 7/0 و 8/0 حاکی از روایی محتوایی این پرسشنامه است.
علاوه بر این، امتیازهای گروه های سالم و بیمار در حیطه های مختلف، اختلاف معنی دار داشتند. نتایج به دست آمده حاکی از روایی و پایایی این ابزار در ایران است که می تواند در مطالعات مربوطه استفاده گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
421
لینک کوتاه:
magiran.com/p923106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!