آیا آزمون غربالگری دنور 2 دارای پایایی و اعتبار مناسب برای غربالگری اختلالات تکاملی در کودکان صفر تا 6 ساله شهر تهران هست؟

پیام:
چکیده:

با توجه به شیوع ده درصدی اختلالات تکاملی و اهمیت تشخیص زودرس آنها و همچنین با در نظر گرفتن کمبود آزمون های غربالگری معتبر و استاندارد شده در ایران، در این مطالعه ضمن ترجمه و بومی سازی، اعتبار و پایایی نسخه فارسی آزمون غربالگری تکاملی دنور2 برای ارزیابی تکامل کودکان ایرانی مورد بررسی و تایید قرار گرفت.
پس از ترجمه نسخه اصلی آزمون دنور2، نسخه فارسی آزمون از نظر صحت ترجمه و اعتبار محتوا بررسی شد. سپس آزمون در 4 مرکز ارایه دهنده خدمات بهداشتی درمانی در تهران در مورد 221 کودک صفر تا 6 ساله انجام شد. برای تعیین ضریب توافق، کودکان با آزمون ASQ (Ages & Stages Questionnaire) یا معاینه پزشک نیز مورد ارزیابی تکاملی قرار گرفتند. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری خوشه ایدر دسترس تا پر شدن حجم نمونه بود. برای تعیین پایایی از روش بازآزمایی و تعیین ضریب کودر ریچاردسون و از ضریب α کرونباخ برای تعیین همبستگی درونی استفاده شد. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
اختلال تکاملی در 34 درصد از کودکانی که با دنور 2 و 12 درصد از کسانی که با ASQ مورد بررسی قرار گرفتند، مشاهده شد. ضریب توافق بین دنور 2 و ASQ ضعیف بود (21/0). ضریب توافق بین دنور 2 و معاینه پزشک 44/0 تعیین شد که در حد متوسط است. تمام سوالات آزمون دارای اعتبار محتوایی بوده و نیاز به تغییر نداشتند. ضریب کودر ریچاردسون برای حیطه های مختلف تکاملی بین 61 تا 74 درصد بود. در آزمون بازآزمون نیز ضریب کاپا 87 درصد و برای آزمون توسط دو آزمونگر 76 درصد تعیین شد.
بنا بر این آزمون دنور 2 دارای پایایی و اعتبار خوبی برای ارزیابی تکامل کودکان ایرانی است و می توان به عنوان یک تست غربالگر از آن استفاده کرد. ولی ضرایب توافق پایین و متوسط با ASQ و ویزیت پزشک موید ضرورت تهیه و استانداردسازی آزمون های تشخیصی تکاملی در ایران است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
469
لینک کوتاه:
magiran.com/p923114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!