سلامت روان سالمندان شهرکرد و ارتباط آن با عوامل جمعیتی و اجتماعی

پیام:
چکیده:
گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که اختلالات روانی حدود 10 درصد از افراد بالغ، جوامع را گرفتار کرده است و بروز آن رو به افزایش است [1]. از سویی مطالعات متعدد بیانگر آن است که با افزایش سن، اختلالات روانی افزایش می یابد. به منظور بررسی وضعیت سلامت روان سالمندان و ارتباط آن با عوامل جمعیتی و اجتماعی، مطالعه ای توصیفی بر روی400 سالمند ساکن شهرکرد، که به طور تصادفی انتخاب شدند انجام شد. وضعیت سلامت روان، به وسیله پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) که برای سالمندان ایرانی استاندارد شده است[2]، مورد ارزیابی قرار گرفت. متغیرهای جمعیتی و اجتماعی از طریق پرسشنامه ای حاوی 10 سوال جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای و رگرسیون لجستیک به وسیله نرم افزار SPSS استفاده شد.
نتایج این بررسی نشان داد، 8/56 درصد از سالمندان تحت مطالعه مشکوک به اختلال کلی بودند و 53 درصد جسمانی سازی علائم، 5/53 درصد اضطراب، 8/37 درصد اختلال عملکرد اجتماعی و 45 درصد افسردگی داشتند. در بررسی ارتباط هر یک از متغیرهای وابسته با تک تک متغیرهای مستقل بین متغیرهای جنس، وضعیت تاهل، وضعیت زندگی، وضعیت تحصیلی و شرکت در فعالیت اجتماعی با مشکوک بودن به اختلال کلی، ارتباط آماری معنی داری به دست آمد (0.05>P)؛ ولی اختلاف معنی داری بین دو گروه سنی 60 تا 69 سال و 70 سال به بالا، ملاحظه نشد. مطابق نتایج حاصل از انجام مدل رگرسیون، تنها رابطه جنس و وضعیت تحصیلی با اختلال کلی، معنی دار بود. بر اساس نتایج این پژوهش، اختلالات روانی از جمله معضلات مهم در سالمندان بوده و بیش از 50 درصد از این افراد به نوعی با این معضل روبه رو هستند و این مشکل در زنان بیش از مردان به چشم می خورد و با وضعیت هایی از قبیل بدون همسر بودن، تنها زندگی کردن، بی سوادی و عدم فعالیت های اجتماعی افزایش می یابد. مشکلات فوق در تمام گروه های سنی سالمندان تقریبا به طور یکنواخت مشاهده می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
485
لینک کوتاه:
magiran.com/p923116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!