درمان اجباری معتادان با متادون نگهدارنده، در مرکز اقامتی (2): ارزیابی نتایج در پی گیری دو و شش ماهه

پیام:
چکیده:
در سال 1386 برای اولین بار برای طرح جمع آوری معتادان و ترک اعتیاد اجباری (طرح نجات)، برنامه و مداخلات درمانی توسط وزارت بهداشت در نظر گرفته شد. در طول این طرح، پس از غربالگری، دستگیرشدگان با شدت بیشتر اعتیاد، به اجبار به مرکز اقامتی شفق منتقل شدند تا تحت درمان نگهدارنده با متادون قرار گرفته و پس از ترخیص از مرکز اقامتی، به مراکز سرپایی برای ادامه درمان ارجاع شوند. در این مقاله، نتایج پی گیری دو و شش ماهه ارائه شده است. نتایج حاصل از ارزیابی فرایند اقدامات انجام شده در مرکز شفق در مقاله اول ارائه شده است.
تعداد 500 نفر از معتادان که از اماکن عمومی در طول 11 روز دستگیر شده بودند، مورد پی گیری قرار گرفتند. 79 نفر از آنها به مرکز اقامتی شفق ارسال شدند. میزان ماندگاری در درمان، میزان مصرف مواد و رفتارهای پرخطر در پی گیری دو و شش ماهه، از طریق مصاحبه های فردی، انجام آزمایش مورفین در ادرار، بررسی پرونده ها و مصاحبه با کارکنان مراکز درمانی انجام شده است.
از میان 79 نفر وارد شده به مرکز اقامتی شفق، دو ماه پس از ورود، 51 فرد ترخیص شده بودند. از این میان، 1/47 درصد حداقل یک بار به مرکز سرپایی ارجاع شده، مراجعه کرده بودند. در پی گیری دو ماهه، 15 نفر (4/29 درصد) در درمان باقی بودند و ادرار 7 نفر (7/13 درصد از 51 نفر) از نظر مورفین منفی بود. در پی گیری شش ماهه، 12 نفر (5/23 درصد) همچنان به درمان خود ادامه می دادند و مورفین در ادرار 6 نفر از آنان (8/11 درصد از 51 نفر) منفی بوده است.
به رغم جرم بودن اعتیاد در کشور و رو به رو بودن آن با مجازات، برای اولین بار با رویکرد علمی با درمان اجباری برخورد شد. نتایج به دست آمده گرچه کمتر از الگو های روز درمان اجباری به ویژه در درمان دادگاه مدار بوده و اشکالات متعددی در اجرای طرح، به ویژه به دلیل اجرای ضربتی آن قبل از آمادگی کامل وجود داشت اما با بهبود روش های اجرایی و مراقبت های پس از ترخیص، دستاوردها به طور بارزی قابل بهبود هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
493
لینک کوتاه:
magiran.com/p923118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!