عوامل موثر بر بقا بیماران مبتلا به سرطان معده با استفاده از مدل های شکنندگی

پیام:
چکیده:
سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان و جزء شایع ترین سرطان ها در ایران بوده و بیشترین منطقه بروز این نوع سرطان هم از حاشیه دریای خزر گزارش شده است. در تحلیل بقای بیماران به دلیل این که اهمیت بعضی از عوامل مرتبط با بیماری هنوز ناشناخته اند، اندازه گیری تمام عوامل موثر و مناسب مرتبط با بیماری بسیار دشوار و یا غیرممکن است. لحاظ نکردن این عوامل خطر ناشناخته مشترک باعث ایجاد وابستگی بین زمان های بقا می گردد که نتایج مدل خطر های متناسب کاکس و مدل های پارامتریک را نامعتبر می کند. در این صورت برای مقابله با مشکل فوق از مدل های شکنندگی استفاده می کنیم.
این پژوهش شامل اطلاعات 110 بیمار مبتلا به سرطان معده است که از طریق مرکز ثبت سرطان بابل که زیر نظر دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد، جمع آوری شد. این مطالعه بین سال های 1369 تا 1370 انجام شد و بیماران به مدت 15 سال مورد پی گیری قرار گرفته اند. برای بررسی عوامل موثر بر بقای بیماران از مدل کاکس و مدل پارامتریک لگ لجستیک به همراه شکنندگی گاما استفاده شد و معیار مقایسه کارایی مدل ها، ملاک آکاییک و بررسی مانده ها بود. کلیه محاسبات با نرم افزار SAS و STATA انجام و سطح معنی داری 0.05 در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که 83 نفر (75.4 درصد) از بیماران مرد و27 نفر(24.6) درصد زن بودند. میانگین سنی در بیماران مرد 60.2 سال و در زنان 57.5 سال بود. احتمال بقای یک، سه و پنج ساله بیماران به ترتیب 25، 18 و 17 درصد است و میانه زمان بقای بیماران نیز 8.6 ماه بود. در مدل نهایی، تنها متغیرهای سن و سابقه خانوادگی سرطان به عنوان مهم ترین عوامل پیشگویی کننده بقا بیماران مطرح هستند (0.05>P) وپیشنهاد می شود بررسی به موقع افرادی که دارای سابقه خانوادگی سرطان هستند می تواند به عنوان یک عامل مهم در کاهش خطر مرگ بیماران مبتلا به سرطان معده موثر باشد. طبق ملاک آکاییک و با توجه به ماهیت داده ها (غیریکنوا بودن میزان شکست) و نیز رد فرضیه متناسب بودن (0.05>P)، مدل لگ لجستیک به همراه شکنندگی گاما برازش مناسب تری برای داده ها داشت و می تواند به عنوان جایگزین مدل کاکس در تحلیل بقای بیماران مبتلا به سرطان معده به کار رود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
515
لینک کوتاه:
magiran.com/p923119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!