دانش افراد در زمینه سلامت چه نقشی در سبک زندگی آنان دارد: مطالعه سلامت از دیدگاه مردم ایران

پیام:
چکیده:
سلامت گنجینه ارزشمندی است که امروزه نه به عنوان هدف زندگی، بلکه به عنوان یک منبع برای زندگی اثربخش شناخته می شود. تعیین کننده های سلامت شامل حیطه ای از عوامل فردی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی هستند که وضعیت سلامت افراد و جوامع را تحت تاثیر قرار می دهند [1]. وضعیت تغذیه، استعمال دخانیات و میزان فعالیت بدنی از متغیرهای مهم تعیین کننده سلامت و سبک زندگی به شمار می روند که نقش مهمی در سلامت افراد دارند [2].
یکی از رویکردهای ارتقای سطح سلامت، افزایش آگاهی افراد در رابطه با سلامت و عوامل موثر بر آن است. اگرچه دانش افراد تنها عامل تعیین کننده عملکرد آنان نیست، با این وجود ارتقای سطح دانش مرتبط با سلامت منجر به بهبود رفتارهای مرتبط با سلامت می گردد که نهایتا به ارتقای سطح سلامت افراد کمک خواهد کرد. این موضوع در مطالعات مختلف در هر دو گروه بیماران و افراد سالم مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مطالعات حاکی از آن است که در گروه بیماران، افزایش اطلاعات در زمینه سلامت و بهداشت موجب پی گیری بیشتر بیماری و افزایش تاثیر اقدامات درمانی می شود [3]. در افراد سالم نیز مشخص گردید ضعف دانش بهداشتی با عملکرد بهداشتی نامناسب ارتباط دارد [4].
در این مطالعه تلاش گردید ارتباط بین دانش مرتبط با سلامت و سه شاخص نشان دهنده سبک زندگی شامل وضعیت تغذیه، استعمال دخانیات و میزان فعالیت بدنی مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
533
لینک کوتاه:
magiran.com/p923121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!