بررسی اعتبار سونو گرافی ترانس واژینال در اندازه گیری ضخامت آندومتر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سونوگرافی ترانس واژینال روشی غیر تهاجمی برای تعیین ضخامت آندومتر در موارد خون ریزی غیر طبیعی رحمی است. این روش می تواند در انتخاب بیماران جهت انجام تست های تشخیصی کمک کند. این پژوهش با هدف تعیین اعتبار سونوگرافی ترانس واژینال در اندازه گیری ضخامت آندومتر انجام شد.
روش بررسی
مطالعه از نوع ارزیابی آزمون های تشخیصی بود که بر روی 71 زن که به دلایل مختلف برای هیسترکتومی آبدومینال در سال 1387 به مرکز آموزشی درمانی کوثر قزوین مراجعه کردند انجام شد. در زنانی که ضخامت آندومتر آن ها در سونوگرافی واژینال قابل اندازه گیری نبود از مطالعه حذف شدند. قبل از عمل جراحی ضخامت آندومتر به وسیله سونوگرافی ترانس واژینال و بلافاصله پس از عمل روی نمونه ی تازه رحم از طریق هیستوپاتولوژیک تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی و ضریب کاپا استفاده گردید.
یافته ها
در 15 درصد (11 نفر) از بیماران امکان اندازه گیری ضخامت آندومتر با سونوگرافی واژینال وجود نداشت. آزمون آماری اختلاف معنی داری بین اندازه گیری ضخامت آندومتر به دو روش نشان نداد (19/0=P). با در نظر گرفتن 5 میلی متر به عنوان Cut off point، در 70 درصد موارد (42 نفر) ضخامت آندومتر در هر دو روش کمتر یا مساوی 5 میلی متر تعیین شد. در 30 درصد موارد (18 نفر) ضخامت آندومتر در سونوگرافی بیشتر از 5 میلی متر بود که در بررسی هیستوپاتولوژیک 11 مورد آن تایید شد. در 7 مورد باقی مانده آندومتر نازک به اشتباه در سونوگرافی ضخیم گزارش شده بود. دقت سونوگرافی در اندازه گیری ضخامت آندومتر 3/83 درصد تعیین شد که در مورد آندومتر نازک دقت آن اندکی بیشتر از آندومتر ضخیم بود (8/89 درصد در مقابل 8/72 درصد).
نتیجه گیری
با وجود تطابق خوبی که بین نتایج حاصل از سونوگرافی واژینال و هیستوپاتولوژی در تعیین ضخامت آندومتر وجود دارد (69% =k) استفاده از سونوگرافی واژینال به عنوان یک تست تشخیصی واحد با محدودیت هایی مواجه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p926865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!