میزان آگاهانه بودن و کیفیت اخذ رضایت نامه در بیماران بستری تحت عمل جراحی در بیمارستان های منتخب شهر اصفهان، سال 1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

رضایت آگاهانه بیمار اساس اخلاق پزشکی است. رعایت فرآیند استاندارد اخذ رضایت آگاهانه از بیمار در فعالیت های درمانی تاثیر مستقیم بر رضایت بیمار در طی فرآیند درمان، کاهش شکایت از کادر درمانی و در نتیجه کاهش مداخلات حقوقی دارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان آگاهانه بودن و کیفیت اخذ رضایت نامه در بیماران بستری تحت عمل جراحی در بیمارستان های منتخب شهر اصفهان در سال 1388 صورت گرفت.

روش بررسی

این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی در بیمارستان های منتخب اصفهان، سال 1388 انجام شد. در این بررسی، 200 بیمار (رضایت دهنده) بستری در بخش های جراحی با روش نمونه گیری مستمر و آسان انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای که بر اساس کدهای بین المللی اخلاق پزشکی و رضایت آگاهانه و با استفاده از مقالات متعدد داخلی و خارجی طراحی شده بود، جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین و انحراف معیار) صورت گرفت.

یافته ها

در این مطالعه، رضایت دهندگان معتقد بودند اطلاعاتی در مورد منافع (45%)، عوارض (5/61%) و سایر درمان ها (66%)، طول دوره بستری (5/65%)، پیگیری بعد از ترخیص (5/75%)، دریافت نکرده اند، و 50% فرم رضایت نامه را قابل درک نمی دانستند. 59% از منافع و 5/59% از مضرات سایر درمان ها آگاه نبودند و امکان انتخاب درمان دیگری را (5/60%) نیز نداشتند. 5/64% بیماران از ارتباط با پزشک راضی بوده و بیان نمودند به سوالات آنها به خوبی پاسخ داده شده است.

نتیجه گیری

پژوهش حاضر نشان دهنده پایین بودن کیفیت رضایت آگاهانه قبل از عمل جراحی در بیماران می باشد. لذا لازم است منافع و عوارض احتمالی عمل، سایر گزینه های درمانی، منافع و عوارض آنها، طول مدت بستری، پیگیری بعد از ترخیص برای بیماران توضیح داده شود. به علاوه، توضیح در مورد فرم رضایت نامه برای بیمار نیز ضروری است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p927521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!