مطالعه بیوسیستماتیکی جنس (Sect. Pimpinellifoliaeae) Rosaو معرفی گونه R. abrica (Rosaceae) به عنوان یک گونه جدید از ایران

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی تنوع جمعیتی گونه ها و جمعیت های بخش Pimpinellifoliaeae از جنس رز، 15 جمعیت از هشت استان از گونه های Rosa foetida، R. hemispherica، R. pimpinellifolia و یک گونه جدید مطالعه شد. نمونه برداری به صورت تصادفی روی پنج پایه از هر جمعیت و در دو فصل بهار و پاییز به منظور تعیین صفات رویشی و زایشی انجام گرفت. 63 صفت کمی و کیفی با بهره گیری از مناسب ترین روش تجزیه خوشه ایمورد آزمایش (WARD) گروه بندی شد و نمودار رسته بندی آن ها براساس متغیرترین فاکتورها برای هر یک از گونه ها و بخش مورد مطالعه ترسیم شد. نتایج حاصل از بررسی به خوبی توانستند تاثیر عوامل محیطی از جمله ارتفاع را در تنوع بین جمعیت های یک گونه به نمایش گذارند. تجزیه خوشه اینیز توانست به خوبی نزدیک بودن بالای گونه هایR. hemispherica و R. foetida را نشان دهد. در این تحقیق دو جمعیت از یک گونه جدید نیز مورد بررسی قرار گرفت. این گونه R. abrica نام گرفت و تجزیه خوشه ایو رسته بندی به خوبی آن را به صورت یک گروه جداگانه از بقیه گونه های این بخش جدا نمود. وجود صفاتی از جمله خار قلابی، پرپر بودن گلبرگ ها و گلبرگ های بدون لب یا به ندرت لب دار این گونه را از بقیه مجزا ساخت. البته R. abrica بیشترین نزدیکی را به R. foetida نشان داد ولی در صفاتی مثل تعداد برگچه ها، گل آذین خوشه ای، کاسبرگ کامل یا به ندرت لب دار، خامه کرک دار، هیپانتیوم همیشه بدون کرک و دمگل بدون کرک با آن تفاوت داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p948437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!