شناسایی گونه های مهاجم جنس Trichoderma از بسترهای پرورش قارچ خوراکی دکمه ای (Agaricus bisporus) با استفاده از روش های مورفولوژیکی و مولکولی

چکیده:
گونه های مختلف جنسTrichoderma بویژه گونه T. harzianum و بیوتیپ های Th2 در اروپا و در آمریکا Th4به عنوان عامل مولد ایجاد بیماری کپک سبز در بسترهای پرورش قارچ خوراکی دکمه ای (Agaricus bisporus) محسوب می شوند.
در این تحقیق، 100جدایه از مراکز مختلف پرورش قارچ خوراکی دکمه ای در استان تهران و شهرستان ارومیه جمع آوری، جداسازی و خالص شدند. با استفاده از کلید های شناسایی معتبر، 60 جدایه از گونه T. harzianum، 27 جدایه از گونه T. virens، هفت جدایه از گونه T. hamatum و شش جدایه از گونه T. inhamatum شناسایی شدند. عامل اصلی آلودگی بسترهای پرورش قارچ خوراکی گونه T. harzianum تشخیص داده شد. برای تشخیص دقیق تر عامل بیماری، از آغازگرهای اختصاصی جهت شناسایی بیوتیپ های مربوط به گونه عامل بیماری استفاده شد. آغازگرهای اختصاصی برای شناسایی بیوتیپ هایTh2 و Th4 قادر به تکثیر قطعه 450 جفت بازی بودند. با استفاده از این آغازگر، از میان 60 جدایه مربوط به گونه T. harzianum، تعداد 30 جدایه از بیوتیپ های Th2 و Th4 موسوم به T. aggressivum f. aggressivum و T. aggressivum f. europeaum شناسایی شدند. همچنین برای تعیین دمای بهینه رشد گونه بیمارگر، سرعت رشد پرگنه 60 جدایه در دماهای 15، 20، 25، 30 و 35 درجه سلسیوس مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که دمای بهینه رشد برای جدایه های استان تهران 30 درجه سلسیوس و برای جدایه های شهرستان ارومیه 2±22 درجه سلسیوس بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p948463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!