اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر میزان اضطراب، شادی و کنترل خشم نوجوانان با ناتوانی جسمی- حرکتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آنجا که ناتوانی جسمی- حرکتی احتمالا می تواند باعث مشکلات متعددی از جمله مشکلات عاطفی و روانی شود، لزوم استفاده از روش هایی که این مشکلات را کاهش و یا برطرف سازد ضروری به نظر می آید. بنابراین، هدف از این تحقیق، تعیین اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر میزان اضطراب، شادی و کنترل خشم نوجوانان با ناتوانی جسمی- حرکتی بود.
روش
جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان با ناتوانی جسمی- حرکتی شهر اصفهان بود که از بین سه مدرسه استثنایی معلولین جسمی- حرکتی موجود در شهر اصفهان یک مدرسه به صورت تصادفی ساده انتخاب شد و از میان دانش آموزان این مدرسه 30 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) و پرسشنامه پیرز-هاریس بود. ابتدا پیش آزمون بین دو گروه اجرا شد که تفاوت معناداری مشاهده نشد. سپس گروه آزمایش به مدت یک ماه آموزش مهارت‎های زندگی را دریافت کردند. در پایان، هر دو گروه مجددا مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از آموزش مهارت های زندگی بین میانگین نمرات اضطراب، شادی و کنترل خشم دو گروه آزمایش وکنترل تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری
براساس یافته های این پژوهش توصیه می گردد از آموزش مهارت های زندگی برای کاهش میزان اضطراب، کنترل خشم و افزایش شادی نوجوانان با ناتوانی جسمی-حرکتی استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
305
لینک کوتاه:
magiran.com/p956739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!