اپیدمیولوژی حوادث در شیرخواران ونو پایان 6-24 ماهه

پیام:
چکیده:
مقدمهحوادث عامل شایع ناخوشی و از شایعترین علل مرگ ومیر در کودکان (از سایر جهات سالم)می باشند. اطلاعات موجود در مورد علت شناسی و بوم شناسی حوادث در دو سال اول زندگی (به خصوص در ایران) ناچیز است. پژوهش حاضر به بررسی میزان و نحوه توزیع سوانح در شیر خواران زیر یکسال شهر مشهد پرداخته است.
روش کاراین تحقیق، مطالعه ای توصیفی مقطعی بر یک گروه 1000 نفره شیرخوار (6-24 ماهه) از تمامی مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد است، که در نیمه دوم سال 1384 با استفاده از پرسشنامه، از نظر سابقه حوادث (رخ داده از بدو تولد) مورد بررسی قرارگرفتند. اطلاعات با استفاده ار نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایجسن متوسط گروه مورد مطالعه 8/7±8/13 ماه بود. در این مدت7/55% از افراد گروه یکی از انواع آسیبها را تجربه کرد ند. حوادث تجربه شده به ترتیب شیوع عبارتند از: سقوط (4/13%)، حالت خفگی ناشی از آسپیراسیون مواد جامد (8/12%)، بریدگی(9/11%) سوختگی (9/10%)، مسمومیت (9/3%)، تصادف با وسایل نقلیه(5/1%)، غرق شدگی(7/0%) و برق گرفتگی(6/0%). مراجعه سرپایی به پزشک به دلیل حاد ثه در50 مورد (5%) انجام شد که شایعترین علت آن سوختگی (16 مورد معادل 6/1%) بود. در این گروه 80 مورد بستری در بیمارستان گزارش شد که فقط 7 مورد ناشی ازحادثه بود و مسمومیت با 3 مورد شایعترین حادثه منجر به بستری بود.
نتیجه گیریشیوع دوره ای آسیبها در جمعیت مورد مطالعه 7/55% می باشد. سقوط، آسپیراسیون اجسام خارجی، بریدگی و سوختگی به ترتیب شایعترین آسیبهای رخ داده در شیرخواران مشهدی بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
201
لینک کوتاه:
magiran.com/p958859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!