بررسی میزان فراوانی سندرم متابولیک در زنان بستری در بخش روانپزشکی

پیام:
چکیده:

مقدمهدر سالهای اخیرشیوع سندرم متابولیک درجمعیت بیماران روانی بیش از معمول گزارش شده است. درایران مطالعات چشمگیری در رابطه با شیوع این سندرم دربین بیماران روانی انجام نشده، و ازآنجا که عامل نژاد جزء عوامل تاثیرگذار بر آن است، بررسی شیوع سندرم متابولیک درجمعیت بیماران روانی ایران مفید به نظر می رسد.
روش کاردر یک مطالعه توصیفی مقطعی تعداد130 بیمار زن بستری دربخش روانپزشکی بیمارستان22بهمن مشهدازاسفند1387 تاآذرماه 1388 از نظر ابتلا به سندرم متابولیک موردمطالعه قرارگرفتند. پرسشنامه برای بیماران تکمیل شد. خانمهای باردار وکسانی که طی 6 ماه اخیر زایمان کرده بودند وارد مطالعه نشدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با نرم افزار SPSSو آزمون های کای دو، تی و دقیق فیشر انجام شد.
نتایج شیوع سندرم متابولیک دراین مطالعه طبق معیارهای NCEP(ATPIII) برابر با 8/39% به دست آمد که این میزان بیشتر از مقدار قابل انتظار برای جمعیت ایرانی غیر بیمار بود (7/34%). میانگین سنی مبتلایان به سندرم متابولیک دراین مطالعه بیشترازافراد غیرمبتلا بود (6/44 در برابر2/34). دراین مطالعه رابطه معنی داری بین سندرم متابولیک و متغیرهای تاهل، سطح تحصیلات، سن،BMI، وزن، دورکمر، دیابت وهیپرتانسیون به دست آمد (05/0p<) از طرفی رابطه معنی داری بین دوز، مدت زمان مصرف دارو، نوع داروی مصرفی و نوع بیماری روانپزشکی با ابتلا به این سندرم به دست نیامد (05/0p>).
نتیجه گیریشیوع سندرم متابولیک در این مطالعه بیش از نتایج مطالعات مشابه درجمعیت بیماران روانی ایران بود. در این تحقیق رابطه ای بین ابتلا به این سندرم و داروی خاصی به دست نیامد، با وجود این نمی توان ارتباط بین این دو را قطعا ردکرد و برای رد یا اثبات این موضوع نیاز به مطالعات وسیعتری می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
230
لینک کوتاه:
magiran.com/p958865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!