تغییرات میزان و ترکیب اسانس اندام های مختلف گیاه دارویی شوید (Anethum graveolens L.) تحت شرایط آبیاری محدود

پیام:
چکیده:
برای بررسی اثر تنش کم آبی در مراحل رویشی و زایشی روی کمیت و کیفیت اسانس شوید ایران دو آزمایش در سال های 1385 و 1386 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان اجرا گردید. آزمایش ها به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار انجام شد. تیمارهای آبیاری در کرت های اصلی و زمان های برداشت در کرت های فرعی قرار گرفتند. تیمارهای آبیاری شامل آبیاری کامل (FC 100%) در طول دوره رشد، دو تنش ملایم (FC 66%) و دو تنش شدید (FC 33 %) در مراحل رویشی و زایشی بود. سه برداشت از برگ ها (H1)، سرشاخه های گلدار (H2) و دانه ها (H3) انجام شد. اسانس این اندام ها به روش تقطیر با آب استخراج و با بهره گیری از دستگاه های GC و GC/MS تجزیه گردیدند. در مجموع 24 ترکیب از برگ ها، 29 ترکیب از سرشاخه های گلدار و 25 ترکیب از دانه ها به ترتیب شامل 2/80 درصد، 1/93 درصد و 4/96 درصد کل اسانس اندام های مورد بررسی بود شناسایی شدند. نتایج نشان داد که میزان آب در دسترس و مراحل رشد اثرات معنی داری بر روی کمیت و کیفیت اسانس داشتند. در تمامی تیمارهای آبیاری درصد وعملکرد اسانس سر شاخه های گلدار و دانه ها بیشتر از برگ ها بود. درصد اسانس برگ ها، سر شاخه های گلدار و دانه های گیاهانی که در مراحل مختلف نموی تحت تاثیر تنش های ملایم و شدید خشکی قرار گرفته بودند به طور چشمگیری افزایش یافت. در هر دو سال اجرای آزمایش بالاترین عملکرد اسانس در واحد سطح (g/m2146/6) از سر شاخه های گلدار گیاهانی که از مراحل اولیه گلدهی تا پر شدن دانه ها در معرض تنش ملایم کم آبی (S3H2) قرار گرفته بودند به دست آمد. در حالی که پایین ترین عملکرد اسانس (g/m2216/0) در برگ های گیاهانی تولید شد که در مراحل اولیه رشد در معرض تنش شدید خشکی (S2H1) قرار گرفته بودند. آلفا فلاندرن، بتا فلاندرن و بتا پینن اجزای اصلی تشکیل دهنده اسانس برگ ها و سرشاخه های گلدار بودند، در صورتی که ترکیب اصلی اسانس دانه ها کاروون (78/70 %) بود. میزان آپیول در اثر تنش شدید خشکی افزایش چشم گیری یافت، در حالی که کاروون تحت تنش های ملایم خشکی زیاد شد. میزان بتا فلاندرن تحت تاثیر تنش کم آبی قرار نگرفت، ولی مقدار آلفا فلاندرن تحت تاثیر تنش های ملایم و شدید کاهش یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p959642 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!