تعیین ارزش حفاظتی تالاب قوریگل و کاربرد رهیافت فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به منظور تمایز ارزش های مصرفی و غیر مصرفی

پیام:
چکیده:
با وجود رشد آگاهی و دانش مردم نسبت به اهمیت محیط های طبیعی، بخصوص تالاب ها هنوز درک واقعی از اهمیت، کارکرد و حساسیت این زیستگاه های حیاتی پایین است. بخش مهمی از تخریب تالاب ها به سبب عدم محاسبه درست ارزش خدمات ارائه شده توسط تالاب ها در شرایط بازاری صورت می گیرد. برآورد ارزش پولی خدمات تالاب ها راهی برای درک اهمیت سرمایه گذاری در راستای حفاظت، یا بهبود آنها است. تالاب قوریگل نیز یکی از منابع زیست محیطی بسیار مهم استان آذربایجان شرقی است که به عنوان یکی از تالاب های بین المللی حفاظت شده کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. در این مطالعه، رهیافت ارزشگذاری مشروط و پرسشنامه انتخاب دوگانه برای محاسبه تمایل به پرداخت و تعیین ارزش حفاظتی تالاب قوریگل به کار برده شده است. متوسط تمایل به پرداخت سالانه هر خانوار برای حفاظت تالاب برابر با 117240 ریال و ارزش حفاظتی سالانه تالاب برابر با 59/34 میلیارد ریال است. روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای تفکیک ارزش های مصرفی و غیر مصرفی به کار برده شد. با توجه به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ارزش مصرفی (شامل ارزش مصرفی مستقیم، غیر مستقیم و ارزش اختیار) 5/54 و ارزش غیرمصرفی (شامل ارزش وجودی و میراث)، 5/45 درصد از ارزش کل تالاب قوریگل را شامل می شود. بنابراین ارزش غیرمصرفی بخش عمده ای از ارزش کل منابع طبیعی از جمله تالاب ها را شامل می شود که باید در سیاستگزاری ها به آن توجه ویژه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p966086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!