تاثیر روش تدریس سخنرانی و سه روش ترکیبی مشارکتی بر میزان یادگیری و یادگیری پایداردانشجویان پرستاری

چکیده:
مقدمه و هدف
الگوهای تدریس جزء مهارت های فنی و حرفه ای معلمان است. برای آموزش می توان از روش های متنوع زیادی استفاده کرد و ادغام روش ها، بهترین الگوی آموزشی است. هدف این پژوهش تعیین تاثیرروش تدریس سخنرانی و سه روش ترکیبی مشارکتی بر میزان یادگیری و یادگیری پایدار دانشجویان پرستاری در درس اصول و مهارت های بالینی پرستاری بود.
مواد وروش ها
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که درآن تعداد 22 نفراز دانشجویان ترم اول پرستاری که در حال گذراندن درس سه واحدی اصول و مهارت های بالینی پرستاری بودند به عنوان نمونه انتخاب گردید. دو واحد (16 جلسه) از درس سه واحدی فن پرستاری که مباحث آنها شباهت بیشتری داشتند و توسط یک نفر تدریس می شد به دوتک واحد تقسیم شد در هشت هفته اول موضوعات درسی به شیوه معمول (سخنرانی) تدریس گردید و هشت هفته دوم از روش های ترکیبی نوین (پرسش و پاسخ، بحث گروهی و الگوی پیش سازمان دهنده) با توجه به کاربرد این الگوها بصورت ترکیبی هماهنگ با جلسات درسی استفاده شد. امتحان به طور مستقل در پایان هر دوره برای هرروش تدریس و آزمون مجدد سه ماه پس از آزمون اول از دانشجویان گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات فرم اطلاعات دموگرافیک و آزمون معلم ساخته اصول و مهارت های بالینی به صورت چهار گزینه ای و کوتاه جواب بود. تجزیه و تحلیل آماری داده ها به کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به صورت توزیع فراوانی مطلق و نسبی، میانگین، تفاضل میانگین نمرات آزمون های هر دوره و آزمون تی انجام شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار نمره آزمون مرحله اول دانشجویان پرستاری در درس اصول و فنون در روش سنتی 9/1 ± 7/14 و در مرحله دوم 6/2 ± 5/8 بود. آزمون آماری تی اختلاف معنی دار معکوس بین دو مرحله آزمون را نشان داد (001/0>p). میانگین و انحراف معیار نمره آزمون پایان دوره دانشجویان در روش سخنرانی 69/1 ± 67/14 و روش ترکیبی 7/1 ± 75/13 بود. آزمون آماری تی نشاندهنده وجود اختلاف معنی دار آماری بین دو روش در مرحله اول آزمون بود. آزمون (025/0=p). نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان پرستاری در مرحله دوم آزمون در روش سخنرانی به ترتیب 6/2 ± 52/8 ودر روش ترکیبی 51/3 ± 25/13 بود. آزمون آماری تی نشان دهنده وجود اختلاف معنی دار بین دو روش تدریس در مرحله دوم آزمون بود (001/0=p).
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که روش ترکیبی نوین آموزشی شامل پرسش و پاسخ، بحث گروهی و الگوی پیش سازمان دهنده در یادگیری پایدار دانشجویان موثرتر از روش آموزش سنتی به شیوه سخنرانی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p966828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!