تحلیل و بررسی عوامل موثر بر ایجاد انحنای طولی در تاقدیس زیرسطحی بی بی حکیمه (فروافتادگی دزفول، جنوب باختری ایران)

پیام:
چکیده:
حجم عمده ای از ذخایر هیدروکربنی ایران در نفت گیرهای تاقدیسی زاگرس، به ویژه در ناحیه فروافتاده دزفول واقع شده است. اگرچه روند کلی این ساختارها، شمال باختر- جنوب خاور، یعنی به موازات راندگی اصلی زاگرس است، اما بسیاری از آن ها در امتداد خود تغییر روندهایی را نشان می دهند و چین‎ها، سیمای زیگموییدال باز پیدا کرده اند. این انحنای محور، در تاقدیس های طویل تر بیشتر به چشم می خورد. افزایش میزان انحنای طولی تاقدیس، باعث افزایش تراکم شکستگی های کششی باز در کمان بیرونی این انحناها می شود. این شکستگی ها نقش عمده ای در افزایش میزان تولید و بهره دهی مخازن هیدروکربنی دارند. از این رو، در این پژوهش، به بررسی عوامل موثر بر انحنای طولی تاقدیس زیرسطحی بی بی حکیمه، واقع در ناحیه فروافتاده دزفول پرداخته شده است. بر این اساس، رشد و گسترش تاقدیس-های مجزا و به هم آمیختن آن ها، نقش اصلی و اولیه را در ایجاد انحنای طولی تاقدیس بی بی حکیمه داشته است و هم زمان و یا بعد از آن، زون برشی حاصل از عمل کرد گسل های پی سنگی به همراه عمل-کرد عوامل مکمل و کنترل کننده انحنای ناشی از فعالیت این گسل ها، در ایجاد انحنای طولی تاقدیس موثر بودهاند. تغییر روند و آهنگ لغزش متفاوت در راندگی بی بی حکیمه و تاثیر تاقدیس های مجاور، از دیگر عوامل موثر در ایجاد این پدیده هستند. در این پژوهش همچنین، مدلی سه بعدی از پی سنگ ناحیه فروافتاده دزفول، با نگرشی ویژه بر نحوه عمل کرد گسل های پی سنگی موجود در محدوده میدان نفتی بی بی حکیمه ارائه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p981327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!