زمین شناسی، دگرسانی و کانی سازی در ذخیره مس-مولیبدن پورفیری هفت چشمه

پیام:
چکیده:
کمربند مس ایران عمدتا منطبق با کمربند ولکانوپلوتونیکی ارومیه-دختر می باشد و با بیش از 2000 کیلومتر طول و40 کیلومتر عرض از شمال غرب تا جنوب شرق ایران گسترده شده است و شامل سنگ های آتشفشانی، آذرآواری و نفوذی با خصوصیات کالک آلکالن می باشد. این کمربند میزبان تعداد زیادی از ذخایر پورفیری مس-مولیبدن است که از آن جمله به دو ذخیره بزرگ سرچشمه(با 1200 میلیون تن ذخیره، با 7/0% مس و متوسطppm 250 مولیبدن) در جنوب شرق و سونگون (با بیش از 500 میلیون تن ذخیره، با 69/0% مس و متوسطppm 300 مولیبدن) در شمال غرب ایران می توان اشاره نمود.
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زون ارسباران در شمال غرب ایران و در بخش جنوبی قفقاز کوچک، دارای خصوصیاتی متفاوت از کمربند ارومیه-دختر است و از لحاظ ساختاری با آن متفاوت می باشد. این زون، با جهت شمال غرب-جنوب شرق از منطقه اهر در ایران تا ارمنستان گسترش یافته است. این کمربند به غیر از سونگون و هفت-چشمه در این سوی مرز، میزبان تعداد دیگری از ذخایر مس پورفیری از جمله ذخایر کاجران و داستاکرت در ارمنستان می باشد.
ذخیره مس-مولیبدن پورفیری هفت چشمه یک سوئیت ماگمایی است. توده های نفوذی موجود در این منطقه، ترکیب متغیر از گابرو تا گرانودیوریت دارند. در این منطقه، توده نفوذی با ترکیب گرانودیوریتی در داخل توده سنگ درونگیر، با ترکیب گابرویی، نفوذ کرده است. با توجه به حفاری های اکتشافی انجام گرفته، محدوده کانی سازی هفت چشمه، به صورت یک توده بیضوی شکل با ابعاد 700×500 متر با حداقل عمق 700 متر می باشد. این ذخیره، دارای زون بندی شاخص سیستم های پورفیری (آلتراسیون های فیلیک، پتاسیک، آرژیلیک و پروپلیتیک) می باشد. کانی سازی به دو شکل افشان و رگه-رگچه ای در داخل هر دو توده گرانودیوریتی و گابرویی دیده می شود. انواع رگچه های سیلیسی تیپ های A وD را می توان در ذخیره هفت چشمه پورفیری مشاهده کرد.
ذخیره هفت چشمه، بدلیل داشتن توده پورفیری بارور و فلسیک با ترکیب گرانودیوریت، وجود کانی سازی مس_مولیبدن، رخداد دگرسانی های تیپیک ذخایر مس پورفیری، حضور کانی های سولفیدی مس و همراهی آن با مولیبدن، وجود رگه_رگچه های سیلیسی فراوان و تشکیل در موقعیت زمین شناسی فرورانشی، یک کانسار تیپیک پورفیری معرفی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p981328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!