مواجهه با دود محیطی تنباکو (سیگار و قلیان) در افراد بالای 15 سال ساکن شهر بندرعباس

پیام:
چکیده:
مقدمه
دود محیطی تنباکو (سیگار و قلیان) عامل مهمی است که سلامت افراد را تهدید می کند و به عنوان یک مشکل مهم سلامت در جهان مطرح است. هدف این مطالعه تعیین میزان مواجهه با دود محیطی تنباکو (سیگار و قلیان) در ساکنین شهر بندرعباس بود.
روش کار
در این مطالعه مقطعی، 387 نفر از ساکنین شهر بندرعباس به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و سوالاتی در خصوص وضعیت مواجهه افراد با دود محیطی تنباکو (سیگار و قلیان) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
از کل افراد مورد مطالعه 4/44 درصد مرد و 6/55 درصد زن بودند. 4/98 درصد از افراد مورد بررسی با دود محیطی سیگار و 5/93 درصد از آنها با دود محیطی قلیان مواجهه داشتند.7/12 درصد افراد همیشه و 7/14 درصد بیشتر اوقات با دود محیطی سیگار مواجهه داشته اند و تنها 6/1 درصد سابقه مواجهه با دود سیگار نداشته اند. بیشترین مکان مواجهه با دود محیطی سیگار (2/52درصد) وسایل نقلیه عمومی و بعد از آن منزل (3/31 درصد) و در مورد قلیان بیشترین مکان مواجهه (4/93درصد) در منزل بود. اختلاف آماری معنی داری بین میزان مواجهه مردان و زنان با دود محیطی سیگار و قلیان وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد درصد بالایی از افراد در معرض دود محیطی تنباکو (سیگار و قلیان) قرار دارند. با توجه به اثرات منفی دود سیگار و قلیان برای افراد غیرسیگاری، لزوم اقدامات پیشگیرانه و همچنین آموزش های لازم در این خصوص ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p986288 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!