بررسی سیره پیامبر اعظم (ص) در برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بر اساس مهارت های زندگی، از منظر دبیران و تحلیل محتوای کتب فوق الذکر

پیام:
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی میزان آموزش مهارتهای زندگی از منظر سیره نبوی (ص) در کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی و راهنمایی می باشد. به همین منظور، ضمن تحلیل محتوای کتابهای یاد شده، از نظرات دبیران نیز استفاده شده است. جامعه مورد بررسی دراین پژوهش، شامل کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ی ابتدایی و راهنمایی و کلیه ی دبیران دوره راهنمایی شهرستان ارومیه می باشد که از جامعه اول، کلیه درسها تحلیل گردیدند و از جامعه دوم، 80 معلم به عنوان نمونه بر اساس فرمول کوکران انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها برای بررسی نظرات دبیران، پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم و جهت بررسی مهارت های زندگی بر اساس سیره نبوی (ص)، مصادیق مهارت های زندگی شناسایی شد. برای طبقه بندی داده ها از آمار توصیفی استفاده گردید. فرضیه های پژوهش به وسیله آمار استنباطی و با بهره گیری از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه آزمون شدند، سپس بر اساس سوالات تحقیق بررسی های لازم انجام گرفت که درمجموع این نتایج حاصل شد: میزان مهارت های زندگی با توجه به سیره نبوی(ص) درکتب تعلیمات اجتماعی، مجموعا«در حد متوسط و متوسط به پایین ارزیابی شد. تعداد و درصد مقوله های مهارت های زندگی در کتاب پایه پنجم دوره ابتدایی بیشتر از سوم و چهارم و در دوره راهنمایی سال اول بیشتر از سال دوم و سوم تشخیص داده شد. اکثر دبیران با تناسب بین محتوای کتب تعلیمات اجتماعی و زمان اختصاص یافته به آن موافق نبودند، اکثر دبیران پایه های اول و دوم معتقدند که در کتب دوره راهنمایی به آموزش مهارت های زندگی از منظر پیامبر اکرم(ص)، در حد متوسط پرداخته شده است، لیکن دبیران پایه های سوم معتقدند که در کتاب اجتماعی سال سوم به این مسائل در حد متوسط به پایین پرداخته شده است. در مجموع، دبیران هر سه پایه اذعان داشتند که در این کتاب ها از روش و سیره پیامبراکرم (ص) به صورت روشن ومشخص اسم برده نشده و به صراحت از آن سخن به میان نیامده است. مضافا» اینکه با توجه به سوال های باز پرسشنامه، اکثر دبیران استفاده از سبک و سیره پیامبراکرم (ص) در کتب درسی تعلیمات اجتماعی را پیشنهاد نموده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p991768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!