تهدید نرم و امنیت اخلاقی (مطالعه موردی قوم سدوم در قرآن کریم)

چکیده:
اگرچه درباره چیستی و مصادیق تهدید نرم، دیدگاه های مختلفی وجود دار؛ اما تحلیل اصولی امنیتی مکتب اسلام حکایت از آن دارد که مقوله اخلاق نقش برجسته ای را در شناخت چیستی و حتی شناسایی مصادیق تهدید نرم ایفا می کند. به همین خاطر است که تلاش برای بنا و تقویت «امنیت اخلاقی» از ضرورت های نرم افزارانه امنیت سازی در اسلام به شمار می آید. در مقاله حاضر نویسندگان با استفاده از روش تحلیلی-تفسیری(مستند به تفاسیر مرجع و معتبر شیعی) تلاش دارند تا به این پرسش پاسخ دهند که: ویژگی تهدید نرمی که متوجه امنیت اخلاقی قوم سدوم بوده، کدام اند؟ تحلیل صورت گرفته دلالت بر آن دارد که: نخست. قرآن کریم براساس شناخت ماهیت انسان، اهداف و ارزش هایی که برای او ترسیم می کند، در تبیین کج روی عوامل متعدد روان شناختی،اجتماعی، حتی فیزیکی و متافیزیکی را دخیل می داند و از طرفی نیز زیرساخت های انحراف جنسی منبعث از انحطاط فرهنگی و انحراف از جاده امر به معروف و نهی از منکر است. دوم. عدالت گریزی مردمان به جهت سنت های نادرست اجتماعی در میان خود و عدول از هنجارها را نیز می توان از جمله موارد ویژگی های تهدید نرم دانست که متوجه امنیت اخلاقی قوم سدوم بود. سوم. انحراف در خانواده، همنشینی با افراد منحرف، وضعیت نابسامانی اجتماعی، تعارض فرهنگی، تمسخر و در نهایت، جاهلیت قوم سدوم از جمله عناصر معنایی سازنده تهدید نرم در قوم سدوم بود. چهارم. از مجموع ملاحظاتی که در خصوص نظریه ها در این مقاله آمده است، نشان می دهد که امنیت ماهیتی نرم افزارانه دارد و به جز آن، چیز دیگری موسوم به امنیت سخت اصولا معنا و مفهوم ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.