فهرست مطالب

منطق پژوهی - سال پنجم شماره 2 (پاییز و زمستان 1393)

نشریه منطق پژوهی
سال پنجم شماره 2 (پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی اسدی* صفحات 1-30
    در حل پارادوکس معدوم مطلق (معدوم در ذهن و خارج) راه حل های گوناگونی مطرح شده است؛ راه حل هایی چون: اختلاف در مفهوم و مصداق و معادل های آن که رایج ترین پاسخ است؛ اختلاف در بتی و غیر بتی و معادل های آن و غیره. این نوشتار با اشاره به نقدپذیری این راه حل ها مدعی است راه حل درست همان شناخت پذیری عدم مطلق است. این راه حل گرچه مورد توجه شمار اندکی از اندیشمندان نیز بوده است نشان خواهیم داد راه حل این عده قلیل، به دلیل توجه نکردن به تعریف دقیق و قوی معدوم مطلق شناخت ناپذیر و خبرناپذیر رایج، همگی خدشه پذیر هستند. اما خود، با جمع بندی و تلفیق قوی ترین تعریف معدوم مطلق رایج در فلسفه اسلامی در طی تاریخ، در دیدگاه برگزیده به چهار طریق شناخت پذیری معدوم مطلق را نشان خواهیم داد؛ از طریق: الف) اصل تناقض؛ ب) عدم بماهو عدم؛ ج) سالبه به انتفای موضوع؛ د) برهان خلف.
    کلیدواژگان: پارادوکس، معدوم مطلق، تناقض، سالبه به انتفای موضوع، عدم بماهو عدم، مراتب ذهن
  • سید محمدعلی حجتی، علیرضا دارابی، لطف الله نبوی صفحات 31-53
    مطابق قاعده ای در منطق ابن سینا، میان هر دو قضیه شرطی لزومی که کمیت یکسان، کیفیت متفاوت، مقدم یکسان و تالی نقیض هم دارند، تلازم برقرار است. این قاعده توسط ابن سینا معرفی و برای آن استدلال شده است. پس از وی، این قاعده مورد نقد منطق دانان سینوی قرار گرفت. خونجی با مثال هایی از زبان طبیعی، پیش فرض های اثبات ابن سینا را زیر سوال برده است. پس از خونجی، بعضی از منطق دانان سینوی مانند نصیر الدین طوسی، قطب الدین رازی و قطب الدین شیرازی، تلاش کردند با ارائه صورت بندی های دقیق تری از استدلال ابن سینا و یا دفاع از پیش فرض های او به نقدهای خونجی پاسخ دهند. در مقاله حاضر پس از معرفی و صورت بندی دقیق استدلال های دو طرف، نشان خواهیم داد که پاسخ هایی که به نقد خونجی داده شده، برای اثبات قاعده مورد بحث کافی نیستند و همچنان قبول این قاعده نیازمند استدلال های دیگری است.
    کلیدواژگان: شرطی لزومی، نقض تالی، ابن سینا، خونجی، نصیر الدین طوسی، قطب الدین رازی، قطب الدین شیرازی
  • محمود زراعت پیشه، عاطفه رنجبر دارستانی صفحات 55-69
    منطق طریق اولایی نوع خاصی از منطق صوری است که استدلال های آن، برخلاف منطق ارسطویی متعارف، دارای چهار حد است که به واسطه آن ها پس از مقایسه دو شخص، چیز یا کار با هم، حکم یکی به دیگری نیز نسبت داده می شود و یا از آن سلب می شود. این منطق را می توان، به رغم باور آوی سیون، به وفور در آیات قرآن یافت؛ تا آن جا که می توان این صورت از منطق را منطق غالب در آیات قرآن قلمداد کرد. در تحقیق حاضر، پس از مقدمه ای در باب منطق طریق اولایی، به بررسی این نوع منطق در آیات قرآن می پردازیم.
    کلیدواژگان: قرآن، آوی سیون، منطق، منطق صوری، منطق طریق اولی
  • اسدالله فلاحی صفحات 71-103
    شمس الدین سمرقندی از منطق دانان قرن هفتم، در بحث قیاس شرطی دیدگاهی نو در برابر ابن سینا پیش نهاده است. از نظر ابن سینا، قیاس شرطی دقیقا مانند قیاس حملی است و در نتیجه، 19 ضرب منتج دارد؛ اما سمرقندی این همانندی را نمی پذیرد و فقط 7 ضرب از قیاس شرطی را معتبر می داند. او در بیان شرایط انتاج فقط شرایط کیفیت را بیان می کند و به شرایط کمیت نمی پردازد و هنگام ارائه مثال نقض برای ضرب های عقیم، تفاوت کمی ضرب ها را نادیده می گیرد. اگر مانند سمرقندی صرفا کیفیت گزاره ها را در نظر بگیریم میان قیاس های سمرقندی و منطق ربط (که شاخه ای از منطق جدید است) مطابقت شگفت انگیزی می یابیم به این معنی که هر ضرب منتج نزد سمرقندی در منطق ربط معتبر است و برعکس؛ و این نشان دهنده نزدیکی اندیشه های او به منطق ربط است. این در حالی است که اگر کمیت گزاره ها را نیز در نظر آوریم با دشواری هایی در تحلیل قیاس های سمرقندی روبه رو می شویم که ریشه در تفسیر او از سورهای شرطی دارد.
    کلیدواژگان: قیاس حملی، قیاس شرطی، منطق قدیم، منطق جدید، منطق ربط، شمس الدین سمرقندی
  • هومن محمد قربانیان صفحات 105-123
    قراردادهای سمانتیکی، یعنی اصولی که سازنده های اصلی معنای کلمات هستند، برای کلمات گوناگون به شکل های متفاوتی ظاهر می شوند، و نظریه کریپکی مدل بسیار مناسبی است که نحوه ظهور این قراردادها را مشخص می کند. قراردادهای معنایی یکی از کاربردهای کلمه هستند که در سیستم باورهای زبانی کاربران زبان برجسته شده باشند. با قبول سمانتیک کریپکی، تا زمانی که قرارداد سمانتیکی ثابت باشد، اکتشافات و اختراعات جدید سبب تغییر معنای کلمات نمی شود. هم چنین برای توجیه نحوه تولید معنا و تاثیرگذاری معانی کلمات گوناگون بر هم، مدل شعاعی مدل بسیار مناسبی است، مخصوصا وقتی یک کاربرد آن کلمه را مانند اصلی برای تولید معنایش معرفی کرده ایم. این مدل برخلاف تعاریف مفهومی و انتزاعی از کلمات، می تواند همه درجات متفاوت معنای یک کلمه را پوشش و نشان دهد که معنای یک کلمه خاصیتی دینامیک دارد.
    کلیدواژگان: معنا، قراردادهای سمانتیکی، کریپکی، زبان شناسی شناختی، مدل شعاعی
  • لطف الله نبوی، زینت آیت اللهی، محمد سعیدی مهر، محسن جوادی صفحات 125-145
    به علت برخی ویژگی های منطق سنتی ارسطویی، عدم ارتباط منطقی میان جملات از نوع «هست» و جملات از نوع «باید» بدیهی به نظر می رسد. اما منطق جدید فاقد چنین ویژگی هایی است؛ پرایور با تکیه بر این نکته طرف داران شکاف منطقی «هست» و «باید» را با یک پارادوکس مواجه می کند. در این مقاله ابتدا پارادوکس پرایور و برخی پاسخ های فلسفی به آن را بیان می کنیم، سپس به تشریح منطق چند ارزشی بیل که برای حل این پارادوکس پیشنهاد شده می پردازیم و خواهیم دید این پارادوکس در چهارچوب منطق ربط نیز حل خواهد شد. با این حال پرایور علاوه بر این پارادوکس، براهین دیگری نیز ارائه می کند. ما نشان خواهیم داد هر چند این دو منطق پارادوکس پرایور را حل می کنند، هر یک از حل برهانی دیگر عاجز است.
    کلیدواژگان: مسئله هست و باید، پارادوکس پرایور، منطق کلاسیک، منطق چند ارزشی، منطق ربط
|
  • Mahdi Assadi* Pages 1-30
    external world and in the mind as well) paradox، so many solutions have been suggested: The difference in the intension and extension and its equivalent; the difference in the battī and lā–battī and its equivalent; and so forth. Having a glance at the incorrectness of these resolutions، the essay shows the knowability of the absolute non–existent. Although here a few of thinkers previously have tried to show the knowability، we will show that their resolutions، due to not paying attention to the exact and strong definition of the unknowable and un-declarable absolute non–existent، are problematic. By summing up the different versions of the meaning in question، we will argue for the knowability of the absolute non–existent by means of four proofs: 1. the principle of non–contradiction; 2. non–existence qua non–existence; 3. the non–existentiality of the subject; 4. proof by reductio ad absurdum.
  • Mohammad Ali Hodjati, Ali Reza Darabi, Lotfollah Nabavi Pages 31-53
    According to a rule in Avicenna's logic, there exists cohesion between any two necessary hypothetic propositions with identical quantity, different quality, identical antecedent, and denial of the consequent. The rule is introduced and has been argued for, by Avecinna. After him, this rule is criticized by Avicennian logicians. Khunaji questioned Avecinna’s pre-assumptions of this proof by examples of natural language. After Khunaji, some logicians like Nasir al-Din Tusi, Qutb al-Din al-Razi, and Qutb al-Din al-Shirazi tried to answer Khunaji’s critiques by presenting some better formalizations of Avecinna’s arguments or defending his pre-assumptions. In this paper, after introducing the arguments of both sides together with their detailed formalizations, it is concluded that the answers to Khunaji’s critiques are not enough to prove the aforementioned rule, and accepting this rule still requires new arguments.
    Keywords: necessary hypothetical proposition, consequent negation, Avicenna, Khunaji, Nasir al Din Tusi, Qutb al Din al Razi, Qutb al Din al Shirazi
  • Mahmoud Zeraatpishe, Atefe Ranjbar Darestani Pages 55-69
    A fortiori logic is a kind of formal logic which its arguments, unlike the common arguments of Aristotelian logic, has four terms through which after comparing usually two persons, things, works to each other, the description of one of them is ascribed/ denied to/ from the other. This logic, in spite of Sion’s belief, is found in Quran, so richly that we can say that it is the prominent logic of Quran. In this research, I will study a fortiori logic in Quran, after giving an introductory explanation of it.
    Keywords: Quran, Avi Sion, Logic, Formal Logic, A fortiori logic
  • Assadollah Falahi Pages 71-103
    Shams al-Din Samarqandi, a seventh Iranian logician, has proposed a new theory on conditional syllogism against Avicenna. Avicenna believed that conditional syllogism had only 19 valid moods; but Samarqandi, denying this similarity, validated only 7 moods. Samarqandi considered in his analysis only the quality conditions of the syllogism and did not pay attention to quantity conditions and in providing counterexamples for the invalid moods, he ignored their quantificational differences. If we consider just quality, as Samarqandi did, we’ll find a surprising similarity between his valid moods and the contemporary relevance logic, so that all Samarqandi’s valid moods are valid in relevance logic and vice versa. But if we look at the quantity of the propositions involved, we’ll encounter some difficulties, which are rooted in his interpretation of conditional quantifiers.
    Keywords: Categorical syllogism, Conditional syllogism, Traditional logic, Modern, Logic, Relevance logic, Shams al Din Samarqandi
  • Hooman Mohammad Ghorbanian Pages 105-123
    Semantic stipulations, i.e. the principles which are the main constructors of the meanings of words, have different forms for each category of words. Kripke`s theory is the most suitable model which identifies the appearance of the stipulations. In general, semantic stipulations are some usages of a word that has been accentuated. So, as long as the stipulations remains fixed, discoveries and inventions do not change the meaning of a word. Also, to justify the way which any meaning engender from semantic stipulations and how the meanings of the words in one sentence affect each other, radial model is very suitable one. Radial model, unlike those models which concentrate on the conceptual and obstruct definitions of words, shows a dynamic way of producing meanings.
    Keywords: meaning, semantic stipulation, Kripke, Cognitive linguistics, Radial model
  • Lotfollah Nabavi, Zinat Ayatollahi, Mohammad Saeedi Mehr, Mohsen Javadi Pages 125-145
    In traditional Aristotelian logic, the absence of a logical relation between ‘is’ and ‘ought’ statements seems to be evident, due to some characteristics of the logic. Prior relying on this fact that modern logic does not possess such characteristics, present a paradox against the advocates of the logical gap between ‘is’ and ‘ought’. In this paper, we, first, explain this paradox and a number of philosophical solutions have been proposed to solve it. Then, we illustrate and evaluate the Beall’s ‘many-valued logic’, which has been introduced as a solution to this paradox. We’ll see that this paradox could be solved in the context of the ‘relevant logic’ too. But besides of this paradox, Prior presents two other arguments, which although these two logics solve the paradox, we’ll show that each of them is unable to response to these two other arguments.
    Keywords: Is, Ought', Problem, Prior's Dilemma, classical logic, many valued logic, relevant logic