فهرست مطالب

پلاسما و نشانگرهای زیستی - سال دهم شماره 1 (پیاپی 37، زمستان 1395)

نشریه پلاسما و نشانگرهای زیستی
سال دهم شماره 1 (پیاپی 37، زمستان 1395)

  • بهای روی جلد: 80,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/12/05
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مریم افشار، مهروز دزفولیان صفحه 1
    زمینه وهدف
    پکلی تاکسل یکی از مهم ترین داروهای ضد سرطانی است که در درمان بسیاری از انواع سرطان کاربرد دارد، نامحلول بودن این ماده در آب و استفاده از حلال سمی کروموفور ELعوارض جانبی بسیاری به همراه دارد. این مطالعه با هدف افزایش حلالیت پکلی تاکسل به منظور تهیه کونژوگه جدیدی از پلی اتیلن گلیکول-پکلی تاکسل و بررسی میزان سمیت آن می باشد.
    روش کار
    رده سلولی سرطانی هلا و فیبروبلاستی در محیط کشتRPMI 1640 حاوی سرم جنین گاو و آنتی بیوتیک کشت گردید. کونژوگه ی حاوی پکلی تاکسل- پلی اتیلن گلیکول به روش فیزیکی در غلظت های مختلف تهیه و میزان سایتوتوکسیسیتی دارو پس از 24 ساعت با روشMTT بر روی سلول های هلا(HeLa) و فیبروبلاست(L929سنجیده شد. میانگین داده های سه بار تکرارآزمایش با استفاده از نرم افزارSPSS ،آنالیز آماری آنووا و آزمون تعقیبی توکی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    کونژوگه دارویی کاملا یکنواخت و پکلی تاکسل کاملا حل شده بود. کونژوگه پکلی تاکسل- پلی اتیلن گلیکول با دوز کمتر تاثیر بیشتری نسبت پکلی تاکسل محلول درکروموفورEL داشته، هم چنین پلی اتیلن گلیکول دارای سمیت به مراتب کمتر از کروموفورEL بر روی سلول ها است(0/05. (P-value
    نتیجه گیری
    کونژوگه ی تهیه شده در این مطالعه فعالیت ضد توموری بالاتر و سمیت کمتری را نشان داد که می تواند به عنوان حامل دارو برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد .
    کلیدواژگان: HeLa، L929MTT assay پکلی تاکسل، پلی اتیلن گلیکول
  • محمد فروهر واجارگاه، فاطمه دارابی تبار، سیدعلی اکبر هدایتی صفحه 11
    زمینه و هدف
    افزودن پربیوتیکها به جیره غذایی باعث افزایش فعالیت آنزیمهای گوارشی و تحریک اشتها ایجاد تعادل میکروبی در روده میزبان، ساخت ترکیبات مفید از جمله ویتامینها و برخی آنزیمها، تحریک و افزایش کارایی سیستم ایمنی و افزایش رشد و توسعه سطوح غذایی می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثر پربیوتیک ایزومالتواولیگوساکارید بر آسیبهای بافتی روده ناشی از غلظتهای کشنده سم بوتاکر در ماهی کپور معمولی است.
    روش کار
    150 قطعه ماهی کپور با میانگین وزنی 57 /0±7/10 گرم به مدت دو هفته جهت سازگاری با شرایط محیطی در مخازن فایبرگلاس 200 لیتری قرار داده شدند. اضافه کردن پربیوتیک ایزومالتواولیگوساکارید به غذا با روش اسپری کردن به میزان g/kg1 صورت گرفت. با محاسبه LC50/96hبرای سم بوتاکلر 0/785چهار غلظت کشند ppm1/05ppm1/1،ppm1/2 وppm1/15، با هر سه تکرار این بررسی در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    بررسی های بافت شناسی ماهیان که در معرض پربیوتیک قرار داشتند، نشان دهنده بروز آسیب های بافتی در بافت روده نسبت به بافت های گروه شاهد بود. میزان آسیب های بافتی با افزایش غلظت سم درppm1/15مشاهده و عارضه ها شامل تخریب پرزهای روده، تغییر شکل و تخریب سلول های پوششی، و نکروز در بافت روده بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که پربیوتیک ایزومالتواولیگوساکاریدنمی تواند از میزان آسیب های بافتی روده در برابر غلظت های کشنده سم بوتاکلر(ماچتی) بکاهد و به عنوان فاکتور ایمنی در این مطالعه اثر سودمند و مثبتی در جهت افزایش ایمنی ماهی کپور در برابر غلظت کشنده آلاینده نشان نداد.
    کلیدواژگان: سم بوتاکلر، آسیب های بافتی، پربیوتیک ایزومالتواولیگوساکارید، جیره غذایی
  • سیده لیلا میرصالحی، مهدی رهنما، محمدرضا بیگدلی صفحه 21
    زمینه و هدف
    آسیب مغزی ناشی از ایسکمی به صورت مرگ یا به صورت ناتوانی دائمی شمار زیادی از بیماران را ناتوان کرده نموده است. ادم اسکمیک از مهم ترین عوارض سکته مغزی می باشد. هدف از این مطالعه اثر پیش تغذیه ای عصاره آبی الکلی گلپر(Heraclum persicum) بر نفوذ پذیری سد خونی مغزی و کاهش ادم مغزی می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی 35 سر رت نر از نژاد ویستار مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول و دوم(کنترل و شم) آب مقطر دریافت می کنند در حالی که سه گروه تیمار با عصاره های آبی الکلی گلپر با دوزهای 30، 50، 100 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن از طریق گاواژ به مدت 30 روز دریافت نمودند. دو ساعت بعد از آخرین دوز هر گروه به زیر گروه هایMiddle Cerebral Artery MCAO)) برای اندازه گیری نفوذپذیری سد خونی-مغزی و زیرگروه دیگر برای اندازه گیری میزان ادم مغزی تقسیم شدند.
    یافته ها
    پیش تیمار با عصاره آبی الکلی گلپر باعث کاهش ادم مغزی و نفوذپذیری سد خونی- مغزی بعد از MCAOدر گروه های آزمایشی با دوز 50 و 100میلی گرم بر کیلوگرم عصاره گردید(0/05p
    نتیجه گیری
    پیش تیمار باعصاره آبی الکلی گلپر موجب کاهش ادم مغزی و کاهش میزان نفوذپذیری سد خونی مغزی در مدل ایسکمی- خون رسانی مجدد موش می شود، عصاره آبی الکلی گلپر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود نقش محافظت عصبی دارد.
    کلیدواژگان: عصاره آبی الکلی گلپر، ادم مغزی سد خونی مغزی، ایسکمی، خون رسانی مجدد
  • عبدالعلی راهداری، بهرام فلاحتکار، حسین محمدی پرشکوه، صمد درویشی صفحه 33
    زمینه و هدف
    نظر به اهمیت ماهی ازون برون و در خطر انقراض بودن آن، تکثیر مصنوعی نقش به سزایی در بازسازی ذخایر طبیعی این ماهی در دریای خزر دارد. یکی از فعالیت های ضروری در مرحله انکوباسیون، ضدعفونی تخم ها است که اگر به درستی انجام شود باعث افزایش بقا و لارو تولیدی می گردد. هدف از این پژوهش مقایسه کارایی یدین، متیلن بلو و پرمنگنات پتاسیم در ضدعفونی تخم لقاح یافته ماهی ازون برون است.
    روش کار
    پس از لقاح، تخم ها به چهار گروه تقسیم شدند(هر گروه شامل دو تکرار و مقدار تخم در هر تکرار 25 گرم) و با محلول یدین با غلظت 100 میلی گرم در لیتر به مدت 15 دقیقه، پرمنگنات پتاسیم با غلظت 20 میلی گرم در لیتر به مدت 30 دقیقه و متیلن بلو با غلظت 100 میلی گرم در لیتر(در دو مرحله یک ساعته) ضدعفونی گردیدند. در تیمار شاهد از هیچ ماده ضدعفونی استفاده نشد. سپس جهت طی شدن مراحل انکوباسیون، تخم ها به جعبه های انکوباتور یوشچنکو منتقل گردیدند. طی دوره انکوباسیون، هر روز تخم های قارچ زده و مرده به روش فیزیکی از جعبه ها جدا و شمارش و پس از تخم گشایی، تعداد لاروهای هر جعبه جداگانه شمارش شد.
    یافته ها
    تخم های ضدعفونی شده با محلول یدین و متیلن بلو کمتر دچار قارچ زدگی و درصد تبدیل آن ها به لارو بالاتر از تخم های ضدعفونی شده با پرمنگنات پتاسیم و گروه شاهد بود.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از محلول یدین برای ضدعفونی تخم ماهی ازون برون موثرتر و آسان تر از برخی مواد ضدعفونی کننده دیگر می باشد.
    کلیدواژگان: ازون برون، تکثیر مصنوعی، ضدعفونی تخم، یدین، متیلن بلو، پرمنگنات پتاسیم
  • بیتا بهبودیان، مجید پورسلطانی صفحه 41
    زمینه و هدف
    حدود 10 درصد مردان مشکل جنسی و ناباروری دارند. امروزه تحقیقات زیادی در رابطه با ناباروری و اثرات گیاهان دارویی بر آن صورت گرفته است. عصاره آبی خارخاسک دارای استروئیدهای ساپونین و پرودیوسین است که توانایی افزایش هورمون های جنسی به ویژه هورمون تستوسترون را دارد. هدف از این پژوهش بررسیاثر عصاره اتانولی و هگزانی گیاه خارخاسک(Tribulusterrestris) بر روی کیفیت اسپرم و بافت شناسی بیضه های موش نر رت می باشد.
    روش کار
    در تحقیق حاضر عصاره های هگزانی و اتانولی 80% گیاه خارخاسک تهیه و به دو دسته موش و هر دسته مشتمل بر 4 گروه 8 تایی عصاره هایی با دوز های 5، 10و 20 میلی گرم بر وزن بدن خورانده شدند. پس از گذشت 45 روز از تیمار، اسپرم و بافت بیضه سرم خونی موش ها جهت بررسی های بیوشیمیایی و بافت شناسی نمونه برداری گردید.
    یافته ها
    عصاره های هگزانی به مقدار کمی بر میزان هورمون های جنسی و تعداد اسپرم موثر بود ولی عصاره اتانولی میوه خارخاسک نه تنها باعث افزایش هورمون های جنسی لوتئینی و تستوسترون می شود بلکه باعث افزایش فعالیت اسپرم سازی در لوله های اسپرم ساز و تغییر بافتی در بیضه ها گردید. تیمار بر وزن بدن و وزن اندام های مختلف از جمله وزن بیضه ها و اپی دیدیم موثر نبود.
    نتیجه گیری
    عصاره اتانولی خارخاسک موجب افزایش هورمون جنسی و فعالیت اسپرم سازی می گردد.
    کلیدواژگان: خارخاسک، اسپرم، ناباروریتستوسترون، هورمون لوتئینی
  • میترا قلی زاده نیک پی، علی مجتهدین، رضا سیدشریفی صفحه 53
    زمینه و هدف
    دردشایع ترین شکایت کلینیکی بیماران بوده ویکی ازقدیمی ترین مشکلات بشری را تشکیل می دهد. با توجه به اثرات درمانی گیاهان دارویی،در تجربه حاضر اثرات سیلیمارین،ماده موثره گیاه خار مریم،در مدل تجربی درد التهابی ناشی از فرمالین و ارتباط آن با سیستم هیستامینرژیک مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    در پژوهش حاضر از 42 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار استفاده شد. حیوانات در 7 گروه 6 تایی تقسیم شدند.گروه1(شاهد):سالین نرمال + فرمالین 1درصد کف پایی،گروه 2، 3، 4 و 5:دریافت کننده سیلیمارین(50،100،200و400 میلی گرم به کیلوگرم،داخل صفاقی) +فرمالین 1درصد. گروه 6: دریافت کننده رانیتیدین(20 میلی گرم به کیلوگرم،داخل صفاقی)+ فرمالین 1درصد. گروه 7: دریافت کننده پیش تزریق رانیتیدین(20 میلی گرم به کیلوگرم،داخل صفاقی) + سیلیمارین(200 میلی گرم به کیلوگرم،داخل صفاقی) + فرمالین1درصد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش حاضر نشان داد تزریق کف پایی فرمالین 1درصد به طور معنی داری(0/05 P) موجب بروز یک پاسخ درد دو مرحله ای در حیوان گردید. تزریق سیلیمارین موجب کاهش معنی دار(0/05 P)پاسخ های درد فرمالینی در هر دو مرحله شد. از طرفی پیش تزریق رانیتیدین به مقدار 20 میلی گرم به کیلوگرم قبل از سیلیمارین(200 میلی گرم به کیلوگرم) موجب کاهش معنی دار(0/05 P) پاسخ های درد در هر دو مرحله اول و دوم گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج مشخص نمود که سیلیمارین موجب بروز اثرات ضد دردی در درد ناشی از فرمالین شده واحتمالا این اثرات از طریق تداخل با گیرنده های H2هیستامینی انجام می گیرد.
    کلیدواژگان: درد التهابی، رانیتیدین، سیلیمارین، سیستم هیستامینرژیک
  • میثم نادری، حسین خارا، محمدعلی یزدانی ساداتی صفحه 65
    زمینه و هدف
    وجود ویتامین ها در جیره غذایی برای بقاء، رشد و تولید مثل طبیعی ماهیان ضروری است. نیازهای مربوط به ویتامین ها در جیره غذایی تحت تاثیر اندازه، سن، میزان رشد، شرایط فیزیولوژیک، وضعیت سلامتی، ترکیب غذایی جیره و غیره می باشد. به همین دلیل، این مطالعه به منظور تعیین تاثیر سطوح مختلف ویتامین های Cو اسید فولیک بر فاکتورهای خونی و ایمنی بچه ماهی شیپ انجام گرفته است.
    روش کار
    آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 6 تیمار(هر یک با سه تکرار) شامل تیمار شاهد(فاقد مکمل های ویتامین Cو اسید فولیک)، تیمار 1(ویتامین Cmg/kg200 + اسید فولیک mg/kg5/1)، تیمار 2(ویتامین Cmg/kg200 + اسید فولیکmg/kg5/3)، تیمار 3(ویتامین mg/kg C200 + اسید فولیکmg/kg5/5)، تیمار 4( اسید فولیکmg/kg5/3) ، تیمار 5(ویتامین mg/kg C 200) و تیمار 6(فاقد ویتامین Cو اسید فولیک) بودند. این تحقیق به مدت 8 هفته انجام شدپس از عادت دهی ماهیان با غذای دستی، تعداد 10 عدد ماهی شیپ(66/1 8/31 گرم) به هر یک از هجده تانک(به حجم آبی 500 لیتر) در نظر گرفته شده منتقل شدند. در پایان زمان تیمار شاخص های خونی(گلبول قرمز، گلبول سفید، هموگلوبین، هماتوکریت) و شاخص های ایمنی(لیزوزیم، ایمونوگلوبولین کل(Total IgM) و ایمونوگلوبولین(IgM)) در آن ها اندازه گیری گردید.
    یافته ها
    نتایج مشخص نمودند که افزایش سطح ویتامین اسید فولیک و سطح ثابت ویتامین Cدر جیره غذایی بر روی شاخص های خونی بدن ماهیان شیپ پرورشی تاثیر گذار است و سطح ویتامین Cبه تنهایی باعث افزایش شاخص های ایمنی اندازه گیری شده می باشد، به طوری که میزان گلبول قرمز، گلبول سفید، هموگلوبین، هماتوکریت در ماهیان تغذیه شده با جیره غذایی(ویتامین mg/kg200+ اسید فولیکmg/kg5/5) در بالاترین میزان و سطح فعالیت لیزوزیم، Total IgMو IgMدر ماهیان تغذیه شده با جیره(ویتامین Cmg/kg200) در مقایسه با سایر تیمارها به طور معنی داری در سطح بالاتری قرار داشت(0/05P
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان می دهد که افزودن مکمل ویتامینی اسید فولیک 5/5 میلی گرم با ویتامین C200 میلی گرم بر کیلوگرم باعث بهبود شاخص های خونی و به کاربردن ویتامین Cبه میزان 200 میلی گرم بر کیلو گرم به تنهایی باعث افزایش شاخص های ایمنی می شود.
    کلیدواژگان: ماهی شیپ، اسید فولیک، ویتامین C، شاخص های خونی، شاخص های سیستم ایمنی
  • سیمین حسینی، عطیه مهدوی، حامد علیزاده صفحه 79
    زمینه و هدف
    پروتئین پلاسمایی مربوط به دوره بارداری نوع PAPP-A، گلیکوپروتئینی است که در طی بارداری در سلول های سین سیتیو تروفوبلاست جفت ساخته می شود و غلظت آن در سرم مادر همراه با پیشرفت مدت بارداری، افزایش می یابد. از آن جایی که غلظت آن 28 روز پس از بارداری قابل اندازه گیری است. مقدار این پروتئین تنها در خون مادران دارای جنین مبتلا به نشانگان داون در سه ماهه اول بارداری در مقایسه با مادران دارای جنین طبیعی کاهش می یابد. لذا در این پژوهش تخلیص PAPP–Aاز سرم خانم های باردار در آستانه زایمان صورت گرفته تا بتوان بر این اساس، در پژوهش های آتی روش ایمونولوژیکی مناسبی را برای اندازه گیری غلظت این پروتئین در سرم خانم های باردار در سه ماهه اول بارداری طراحی نمود.
    روش کار
    جهت تخلیص PAPP–Aسه مرحله کروماتوگرافی که به ترتیب شامل: ژل فیلتراسیون به کمک ستون سفادکس، افینیتی کروماتوگرافی به کمک ستون هپارین - سفاروزو افینیتی کروماتوگرافی منفی به کمک ستونCNBr – activated sepharose 4Bمتصل شده به ایمونوگلوبولین های تولید شده بر ضد پروتئین های تام سرم انسان، بودند انجام گرفت. جهت تهیه ستون افینیتی کروماتوگرافی منفی نیاز به تهیه ایمونوگلوبولین بر ضد پروتئین های تام سرم انسان بود که برای این منظور، ایمونیزاسیون خرگوش با سرم طبیعی انسان و سپس تخلیص ایمونوگلوبولین تولید شده در طی دو مرحله متوالی افینیتی کروماتوگرافی صورت گرفت. پس از انجام مرحله سوم PAPP–Aتخلیص یافته حاصل گردید.
    یافته ها
    حجم مخلوط پروتئین های خانم های باردار در آستانه زایمان در پیک های اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب حدود 44، 40، 40 و 20 میلی لیتر بود.
    نتیجه گیری
    روش اتخاذ شده در این پژوهش موجب به حداقل رساندن شرایط تخریب ساختمان PAPP – Aمی باشد.
    کلیدواژگان: پروتئین پلاسمایی مربوط به دوره بارداری نوع A، کمپلکس، PAPP- A ProMBP، نشانگان داون
  • صدیقه مهرابیان، مجتبی وفاجو، عادله دیوسالار صفحه 87
    زمینه و هدف
    مرگ و میر ناشی از سرطان در بسیاری از کشورها در حال افزایش است. اگزالی پالادیوم و نانو اگزالی پالادیوم داروهای ضد سرطان می باشندکه مصرف آن ها اثرات مفیدی را در سلامت مصرف کننده ایجاد می کند. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضد جهش و ضد سرطان اگزالی پالادیوم و نانو اگزالی پالادیوم می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی اگزالی پالادیوم و نانو اگزالی پالادیوم سنتز شده به منظور اثرات ضد جهشی و ضد سرطانی استفاده و آزمون ضد جهش زایی مطابق آزمون ایمز انجام گردید. نتیجه آزمایش با مقایسه بین نمونه های مورد آزمایش و شاهد مثبت(آزید سدیم) و شاهد منفی(آب مقطر) صورت گرفت. جهت تحلیل آماری از نرم افزار SPSSنسخه 16 استفاده شد.
    یافته ها
    اثر ضد جهشی در هر دو ماده مورد آزمایش مشاهده شد. درصد مهار جهش در اگزالی پالادیوم 83 و در نانو اگزالی پالادیوم 77 بود. هم چنین درصد مهار جهش در میان دو ماده مورد آزمایش در حضور میکروزوم کبد موش نسبت به عدم حضور میکروزوم دارای اختلاف معنی دار نبود(0/05p
    نتیجه گیری
    هر دو ماده اگزالی پالادیوم و نانو اگزالی پالادیوم اثرات ضد جهشی و ضد سرطانی بالایی دارند.
    کلیدواژگان: اگزالی پالادیوم، نانو اگزالی پالادیوم، میکروزوم، سرطان
|
  • M. Afshar, M. Dezfulian Page 1
    Inroduction &
    Objective
    Paclitaxel (PTX) is one of the most effective chemotherapeutic agents for a wide spectrum of cancers, but its therapeutic benefit is often limited by its poor solubility in aqueous solutions and Cremophor El severe side effects. However, the aim of this study is to develop highly watersoluble paclitaxel. For this purpose we prepared a new paclitaxel–poly (ethylene glycol) (PEG) conjugates that were characterized and evaluated for their in vitro cytotoxicity.
    Materials And Methods
    The cell lines used were HeLa and L₉₂₉. Both cell lines were maintained in RPMI 1640 medium containing 10% fetal bowin serum and 1% antibiotics. Various dilutions of PTXPEG conjugate by physical method were prepared and in vitro cytotoxicity and drug uptake were determined by MTT assay on HeLa and L₉₂₉ cells. Data were expressed as the means of three separate experiments, and were compared by analysis of variance (ANOVA) and Tukey's multiple comparison test of SPSS software.
    Results
    Quite homogeneous solution was obtained and paclitaxel was completely dissolved. Using MTT assay was determined that a lower dose of paclitaxel nanoparticle have a greater efficacy on cancer cells compared with PTX/ Cremophor EL. (* = P-value
    Conclusion
    The new conjugate formulation exhibited a high efficiency of antitumor activity and low toxicity and can be used as a drug delivery vehicle for cancer therapy.
    Keywords: Paclitaxel, Poly Ethylene Glycol, MTT Assay, Hela, L₉₂₉
  • M. Forouhar Vajargah, F. Darabitabar, S.A. Hedayati Page 11
    Inroduction &
    Objective
    Pimozide is an antipsychotic with neuroleptic properties that has been found to be useful in the management of chronic schizophrenic patients , mania and hypomania. This drug blocks dopamine receptors. In this research the effect of pimozide were studied on pituitary gonad axis function, the concentration of testosterone , FSH and LH level and testis histological changes.
    Materials And Methods
    The present study was done on 50 male rats wistar strain that divided to 5 groups of 10 animal, including: Control, sham (received normal saline as a solvent) and three pimozide (1,2,4 mg/ kg) received the experimental groups. The drug were administered for 30 days orally and blood samples were taken from the rats and serum concentrations of testosterone, FSH and LH were measured by RIA method. Histological changes were studied among experimental, control and sham groups. The results were evaluated by using SPSS software and ANOVA tests.
    Results
    The results showed that 4 mg/ kg dose of pimozide reduced testosterone. The level of FSH and LH were increased (P
    Conclusion
    So in general we can say that high doses of pimozide decreases the concentration of testosterone level and the number of spermatogenic cells exception sertoli.
    Keywords: Pimozide, Spermatogenesis, Testosterone, Gonadotropin, Rat
  • S. L. Mirsalehi, M.Rahnema, M. Bigdeli Page 21
    Inroduction &
    Objective
    Ischemic brain damage has disabled a large number of patients, in some cases with death and in other cases with different forms of permanent disabilities. Ischemic edema is one of the most important stroke complications. The purpose of this study is assessing the effects of heracleum persicum extract on the blood - brain barriers permeability and evaluating the caused reductions in brain edemas.
    Methods and material: In this experimental study, 7 male Wistar rat were under investigation. First and second groups (control mice and sham mice) were distilling water, while the other three groups were consuming heracleum persicum extract with doses of 30, 50, 100 mg/kg for per kilogram of their body weight, and this feeding procedure was orally by using gavage for 30 days. Two hours after taking the last dose; each major group had been divided to (Middle Cerebral Artery Occlusion) MCAO subgroups, in order to measure the permeability of the blood - brain permeability and also measuring the level of cerebral edema.
    Results
    Pretreatment with heracleum persicum extracts reduced brain edema in groups which had received 50 and 100 mg/kg of the extract for per kilogram of their body weight. Rats pretreatment with heracleum persicum extract also reduced the permeability of blood - brain barriers after MCAO.
    Conclusion
    This study suggests that heracleum persicum extract may reduce brain edema and also may reduce the permeability of the blood-brain barriers in cerebral ischemia - reperfusion in model rats and would cause neurological protection; but more work is needed to extend these observations.
    Keywords: Heracleum persicum Extract, Cerebral Edema, Blood, Brain Barrier, Ischemia, Blood Reperfusion
  • A.I. Rahdari, B. Falahatkar, H. Mohammadi Pareshkoh, S. Darvishi Page 33
    Inroduction &
    Objective
    Considering the importance of stellate sturgeon fish as endangered species, the artificial breeding plays an important role in the restoration of natural resources of this fish in the Caspian Sea. One of the essential activities in the incubation period is disinfection of eggs, which if done correctly can increase survival and larvae production. Therefore, finding the best approach for disinfection of stellate sturgeon eggs is so necessary.
    Material and
    Methods
    Eggs were artificially fertilized and subjected to a bath dip treatment in given concentrations of the above chemicals before being incubating. Prior to treatment, the eggs were splited into three disinfected groups (100 mg L-1 iodophor, 15 min; 20 mg L-1 potassium permanganate, 30 min exposure and 100 mg L-1 methylene blue; 2 hours and) and non-disinfected group (control). Then, the eggs were transferred to Yushchenko incubators for incubation. During the incubation period, fungal and dead eggs were separate and counted physically every day. After hatching, the numbers of larvae per box were counted separately.
    Results
    Eggs that disinfected with iodine solution and methylene blue were less likely to fungal infection and their conversion to larvae was higher than eggs that disinfected with potassium permanganate and the control group.
    Conclusion
    The study showed that using iodine solution to disinfect stellate sturgeon is more effective and easier than some other disinfectants.
    Keywords: Stellate Sturgeon, Artificial Breeding, Egg Disinfection, Iodine, Methylene Blue, Potassium Permanganate
  • B.Behbodian, M. Poursoltani Page 41
    Inroduction &
    Objective
    Infertility is a serious problem. About 10% of males are estimated facing the problem of fertility. Rapid growth and development of sciences within the pharmaceutical span and focus and rely on production of herbal medicines and the production of plant-based infertility drugs is growing . Today, a lot of research regarding infertility and the effects of herbs on it and finding the best method for plant extraction takes place. Plant is the main source in discovery of novel medicine. Nearly 40% of modern medicines are originated from plants.Tribulusterrestris is also an important herb that used for infertility. Water extract of T.terrestris contains steroidal saponins and protodioscin that increased sexualhormones and testosterone. Water extract of T.terrestris increased sexual desire and weight of prostate.
    Material and
    Methods
    In the present study, 80% hexane and ethanol extracts of Tribulusterrestris prepared and force feed to two groups of mice. Each group was consist of 4subgroups with 8 mice and extract with doses of 5, 10 and 20 mg per body weight was applied on them. After 45 days of treatment the mice were anesthetized and killed.
    Results
    The present study showed that in comparison between ethanol and hexane extract of fruit of T. terrestis, in dosages 5, 10, 20 mg per weight of body, hexane extract, increased sperm count, but didn’t show any significant effecton control group. Instead,ethanol extract of fruit of T. terrestis not only increased sexualhormones as LH and testosterone but also increased spermatogenesis in lumen of seminiferous and changed histological of testis.This extract didn’t changethe weight of testis and epididymis.
    Conclusion
    According to the results, ethanol extraction of aloe vera as an antioxidant compound is able to reduce the levels of cardiovascular damage in mice treated with titanium dioxide nanoparticles.
    Keywords: Tribulusterrestris, Sperm, Infertility, Testosterone, LH
  • M.Gholizade Nikpey, A. Mojtahedin, R. Seyedsharifi Page 53
    Inroduction &
    Objective
    The most common pain complaint of patients is one of the oldest forms of human problems.According to the therapeutic effects of medicinal plants,the effects of silymarin, an active ingredient of the Milk thistle, in an experimental model of inflammatory pain induced by formalin and examined its relationship with the histaminergic system.
    Material and
    Methods
    In this study, 42 male Wistar rats were used.Animals were divided into 7 groups in each group 6 rats as follows: Group 1(Control): Normal Saline (i.p)ᚊ墧 1% (intraplantar), Group 2,3,4 and 5 Silymarin (50,100,200 and 400mg/kg, ip) respectively Formalin 1%, Group 6: Ranitidine (20mg/kg, i.p) Formalin 1%, Group 7: Ranitidine (20mg/kg, i.p) Silymarin (200mg/kg, i.p) Formalin 1%.
    Results
    The results showed that intraplantar injection of formalin 1% significantly (P
    Conclusion
    The results revealed that silymarin produced antinociception effect in formalin induced pain and this effect probably will be down by interfering with the H2 histamine receptors.
    Keywords: Inflammatory pain, Ranitidine, Silymarin, Histaminergic system
  • H. Khara, M. A.Yazdani Sadati Page 65
    Inroduction &
    Objective
    This study was conducted to evaluate the effects of dietary vitamin C and Folic Acid on hematological and immunological parameters in juvenile Barbel sturgeon Acipenser nudiventris.
    Material and
    Method
    Six practical diets were formulated as follow; control: without supplementation, T1; 200 mg ascorbic acid (AA), T2: 3.5 mg Folic Acid (FA), T3: 200 mg AA 1.5 mg FA, T4: 200 mg AA 3.5 mg FA and T5: 200 mg AA 5.5 FA equivalent kg-1 diet. Each diet was fed to triplicate groups of juvenile Barbel sturgeon with initial body weight of 32 g in 785-L cylindrical fiberglass tank.
    Results
    White blood cell (WBC), red blood cell (RBC), haematocrit (Ht), haemoglobin (Hb), lymphocyte and MCV were significant. But total immunoglobulin (Ig) and IgM concentrations had significant differences between treatments. The activity of serum lysozyme was significantly influenced by the dietary AA and FA, fish fed the basal diet had lower lysozyme.
    Conclusions
    These results indicated that dietary vitamin C and folic acid (200 mg AA 3.5 mg AF) did significantly influence on hematological and immunological parameters in juvenile Barbel sturgeon.
    Keywords: Acipenser nudiventris, Vitamin C, Growth, Immun system, Hematological parameters
  • S. Hoseini, A. Mahdavi, H. Alizadeh Page 79
    Inroduction &
    Objective
    Pregnancy associated plasma protein A (PAPP-A) is a glycoprotein that mainly is produced by the syncytiotrophoblast of human placenta throughout pregnancy and secreted in increasing amounts into the maternal serum as pregnancy progresses. Since PAPP-A level in maternal serum is measurable after 28th day of pregnancy and in the first trimester of pregnancies affected by fetal Down`s syndrome, maternal serum concentrations of PAPP-A were found to be significantly lower than the level observed in normal pregnancies, it`s level can be considered as a test for detection of early pregnancy and is a good marker for healthy of fetus.
    Material and
    Methods
    So accordingly, future studies of immunological method suitable for measuring the concentration of the protein in the serum of pregnant women in trimester designed. After collection of late pregnancy sera, purification of PAPP-A was done by three step of chromatography procedure as: Gel filtration by column of Sephadex G200, Affinity chromatography by column of heparinSepharose, Negative affinity chromatography by CNBr-activated Sepharose 4B coupled to anti-total human serum proteins.
    Results
    Then, immunoglobulin against purified PAPP-A was produced by immunization of rabbit with purified PAPP-A and purification of it was done by two step procedure of affinity chromatography. After the third stage of purification of PAPP-A was obtained.
    Keywords: PAPP, A, PAPP–A ProMBP Complex, Down's Syndrome
  • S. Mehrabian, M. Vafajoo, A. Divsalar Page 87
    Inroduction &
    Objective
    Deaths from cancer are rising in many countries. Oxali palladium and palladium nano oxali are anti-cancer drugs, the consumption of beneficial effects on the health of the consumer. The aim of this study was to evaluate the effects of anti-cancer, anti-mutation and oxali Paldyvm and palladium nano is oxali materials and ways.
    Material and
    Method
    In this study, oxali palladium and palladium nanoparticles synthesized oxali anti-ejection and anti-cancer effects were used to. Anti-mutagenicity test was performed according to the Ames test. After comparing test results between samples tested positive control (sodium azide) and negative control (distilled water) was determined. Statistical analysis was performed using SPSS version 16.
    Results
    Anti-mutation effect was observed in both the tested materials. Oxali contain mutations in 83% of palladium and palladium nano oxali was 77. The percentage of inhibition of mutant rat liver microsomes in between the tested materials in emergency situations to the absence of microsomes were not significantly different (P
    Conclusions
    Both of oxali palladium and palladium nano oxali anti-ejection and anti-cancer effects were high.
    Keywords: Oxali Palladium, Palladium Nano Oxali, Microsomes, Cancer