فهرست مطالب

پوست و زیبایی - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 29، بهار 1396)

فصلنامه پوست و زیبایی
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 29، بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/02/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا فیروز * صفحات 1-2
    همکاران ارجمند و اساتید گرامی
    با سلام
    فرارسیدن عید سعید فطر را خدمت همه ی شما عزیزان تبریک گفته و آرزوی قبولی طاعات و عبادات تان در ماه مبارک رمضان را دارم.
    بسیار خوش وقتم به اطلاع تان برسانم که با پیگیری این مرکز، به ویژه بنیانگذار و ریاست افتخاری آن جناب آقای دکتر دولتی، انجمن بین المللی درماتولوژی International Society of Dermatology (ISD) در جریان دوازدهمین کنگره ی بین المللی خود در آرژانتین، میزبانی کنگره ی قاره ای Continental Congress of Dermatology (CCD) خود در سال 2018 میلادی را به ایران واگذار نمود. این کنگره از تاریخ 25 لغایت 27 آوریل 2018 برابر 17-15 اردیبهشت 1397در تهران برگزار خواهد شد. نخستین جلسه ی کمیته ی برگزاری این کنگره نیز با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیران گروه های پوست، روسای مراکز تحقیقاتی پوست سراسر کشور و انجمن متخصصین پوست ایران در تاریخ 25 اردیبهشت سال جاری در مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران، برگزار شد. اطلاعات تکمیلی در مورد این کنگره را می توانید از سایت آن به نشانی www.ccd2018.ir دریافت نمایید.
    هم چنین، از همگی دعوت می نمایم در هشتمین سمینار درماتولوژی مبتنی بر شواهد که توسط این مرکز در تاریخ 21-19 مهر 1396 در هتل المپیک تهران برگزار می گردد، حضور به هم رسانید. عناوین و اسامی سخنرانان سمینار در سایت مرکز به نشانی www.crtsdl.tums.ac.ir در دسترس است.
    هم چنین ارتقای دوست و همکار عزیزم جناب آقای دکتر منصور نصیری کاشانی را به رتبه ی استادی دانشگاه علوم پزشکی تهران صمیمانه به ایشان، خانواده محترم شان و همه ی همکارانم در این مرکز تبریک می گویم.
    در خاتمه درگذشت استاد ارجمند مرحوم دکتر مصطفی اردهالی را به جامعه ی دانشگاهی و متخصصین ارجمند پوست، شاگردان و خانواده ی محترم ایشان تسلیت عرض می کنم.
  • امیرهوشنگ احسانی، مریم نسیمی*، پدرام نورمحمدپور، ارغوان عزیزپور، فاطمه گلپایگانی صفحات 3-8
    زمینه و هدف
    با توجه به اینکه سرطان سلول سنگفرشیsquamous cell carcinoma (SCC) در جامعه از شیوع و مرگ ومیر بالایی برخوردار است و ما در کشور آمار دقیقی از پروگنوز، مرگ و عود بیماران در دست نداریم، هدف از این مطالعه بررسی وضعیت بیماران مبتلا به SCC لب تحتانی در ایران می باشد تا با یافتن اطلاعات جامع در مورد SCC لب تحتانی در مورد تغییر در پیگیری و درمان این بیماران اقدام کنیم.
    روش اجرا: با مراجعه به پرونده بیماران مبتلا به SCC لب تحتانی که طی 5 سال (88 تا 93) در بیمارستان رازی تهران بستری و تحت درمان قرار گرفته بودند، اطلاعات بیماران با تجسس داخل پرونده ی آن ها و درصورت فقدان اطلاعات با برقراری تماس تلفنی جمع آوری و داده های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
    یافته ها
    در انتهای مطالعه تعداد 69 بیمار (11 زن، 58 مرد با نسبت 1 به 5) با میانگین سنی 1/64 سال وارد مطالعه شدند. بیشترین دهه ی سنی بیماران دهه ی هشتم بوده است. ازنظر مصرف دخانیات (سیگار) 36 مورد (1/62%) سابقه مصرف دخانیات را داشتند، 46 بیمار (7/66%) سابقه ی تماس طولانی مدت با نور خورشید داشتند. ازنظر امید به زندگی 66 بیمار در دوره ی 5 سال اول پس از شروع درمان بقا داشتند و تنها 3 بیمار (35/4%) فوت شدند که 1 مورد از موارد فوت به علت کهولت سن بود و 2 مورد فوت به علت بیماری داشتند. ازلحاظ میزان عود و ظهور مجدد بیماری بعد از درمان دوره ی اول، 17 بیمار (6/24%) سابقه ی عود مثبت و 52 بیمار (4/75%) سابقه ی عود منفی داشتند.
    نتیجه گیری
    مطالعه ی حاضر نشان داد SCC لب تحتانی در دهه ی هفتم زندگی و در مردان نسبت به زنان از شیوع بیشتری برخوردار می باشد. هم چنین با توجه به میزان عود کم، شانس بقای بالا و با توجه به نتایج سایر مطالعات متد درمانی جراحی برای بیماران مبتلا به SCC لب تحتانی بسیار موثر است.
    کلیدواژگان: سرطان سلول سنگفرشی (SCC)، درمان جراحی، میزان عود
  • فروغ سادات قاسم زاده، کبری اطمینانی*، علی عرب خردمند، سیدمهدی محمدی، سیدبنیامین حسینی معینی صفحات 9-21
    زمینه و هدف
    سرطان پوست غیرملانومایی (NMSC) شامل سرطان سلول های سنگفرشی (SCC) و بازال (BCC) شایع ترین سرطان در ایران است. مطالعه ی حاضر با هدف استنتاج اطلاعات مستتر در پرونده ی بیماران NMSC ارجاع شده به انستیتو کانسر تهران انجام شد.
    روش اجرا: 865 پرونده NMSC از سال های 94-1386 به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بایگانی انستیتو کانسر انتخاب شدند. ابتدا متغیرهای اپیدمیولوژیک استخراج و پس از پیش پردازش داده ها، از آمار توصیفی برای طبقه بندی و نمایش ترسیمی یافته ها استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین سنی برای بیماران 65 سال و بیشترین و کمترین تعداد موارد در گروه های سنی 69-60 و 19-10 سال مشخص شدند. در چهار دهه ی اول زندگی میزان ابتلا به SCC بیشتر از BCC بود و در دهه های بعدی این روند عکس می شد. حدود 56% موارد BCC و 44% SCC بودند و فراوانی NMSC در مردان 33/2 برابر زنان بود. بیشترین و کمترین موضع درگیر سر، گردن و تنه بودند. در 32% افراد، بیماری حداقل دوبار عود کرده بود. ازنظر سابقه ی بیماری، بیشتر افراد به نوعی از سرطان، بیماری های قلبی عروقی یا متابولیک مبتلا بودند. شغل 114 نفر پرخطر شناخته شد. بیشتر بیماران از بخش های شمالی و غربی کشور به این مرکز ارجاع شده بودند.
    نتیجه گیری
    ابتلای بیشتر به BCC، درگیری دهه ی سنی بالای 60 سال در ناحیه ی سر، گردن و سابقه ی قبلی سرطان، هم راستا با سایر مطالعات بودند اما ابتلای بیشتر به SCC نسبت به BCC در چهار دهه ی اول زندگی، درگیری بیشتر پاها نسبت به دست ها، زندگی در عرض های جغرافیایی بالا، متفاوت با سایر مطالعات بود. پرونده های بیماران منابع بالقوه ای هستند که می توانند به مدیریت بیماری کمک نمایند.
    کلیدواژگان: سرطان پوست غیرملانومایی، SCC، BCC، ریسک فاکتور، ایران
  • فهیمه نعمتی*، معصومه محمدزکی، صفر شامحمدی، زینب قاسمی، ابراهیم اسکندری صفحات 22-26
    زمینه و هدف
    استافیلوکوک ها دومین علت شایع عفونت های بیمارستانی و مسئول حدود 80% عفونت های چرکی و اغلب عفونت های پوستی هستند. ژن های VanA، VanB، VanC1، VanC2/C3، VanG، VanL و VanX مسئول کدکردن مقاومت نسبت به ونکومایسین، تیکوپلانین و آووپارسین هستند. مقاومت VanA و VanB غالب ترین نوع مقاومت بوده که می توانند روی پلاسمید یا کروموزوم قرار گرفته ازطریق کونژوگاسیون منتقل شوند. هدف از انجام این مطالعه بررسی وجود ژن های VanA و VanB در استافیلوکوک های مقاوم به سفوکسیتین و عامل عفونت های پوستی بیماران بستری در بیمارستان رازی تهران به روش Real Time PCR بوده است.
    روش اجرا: جمع آوری نمونه ها از خرداد 94 به مدت یک سال، در بخش میکروب شناسی آزمایشگاه بالینی بیمارستان رازی انجام شد؛ بدین صورت که زخم های ترشح دار بیماران پوستی توسط سوآپ استریل نمونه برداری شد و روی محیط بلاد آگار و EMB کشت داده و روی لام برده شد. بعد از رشد باکتری ها (کوکسی های گرم مثبت) برروی محیط بلاد آگار، تست های کاتالاز، اکسیداز و کواگولاز انجام شد، برای تعیین حساسیت به ونکومایسین در استافیلوکوک های مقاوم به سفوکسیتین از روش E-test استفاده شد و ژن های VanA و VanB به وسیله Real Time PCR مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 978 بیمار دارای ضایعه پوستی ترشح دار، 733 نمونه انواع استافیلوکوک جدا شد. از این تعداد 124 نمونه مقاوم به سفوکسیتین بود که تست نواری ونکومایسین برایشان انجام شد و 8 نمونه دارای جواب بالای 3 و 5 عدد از آن ها مقاومت بالا، یعنی بالای 16 بودند. اما علت این مقاومت در هیچ کدام ژن های VanB و VanA نبود.
    نتیجه گیری
    به علت گسترش سویه های مقاوم استافیلوکوک در عفونت های پوستی و بیمارستانی، شناسایی ژن های کدکننده ی آن در جهت استفاده از آنتی بیوتیک های مناسب برای کاهش دوره ی درمان و عوارض مصرف آنتی بیوتیک های مختلف ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس، مقاومت دارویی، عفونت پوستی، سفوکسیتین، ژن های عامل مقاومت
  • رزیتا داودی، الهه غائبی*، فرهاد حیدریان، محمدرضا قفقازی، محبوبه ضرابی صفحات 27-35
    زمینه و هدف
    در طول سال ها، رویکرد جراحی جهت سوختگی های پیچیده به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. محدودبودن محل اهدای پوست در فرد سوخته به عنوان یک مشکل باقی مانده است. هدف از این مطالعه بررسی شواهد در زمینه ی ایمنی و اثربخشی تکنیک میک (Meek) در بیماران با سطوح مختلف سوختگی و گروه های سنی ذکرشده در مطالعات می باشد.
    روش اجرا: مهم ترین پایگاه های پزشکی شامل کتابخانه ی الکترونیکی کاکرین (Cochrane Library)، PubMed و گوگل پژوهشگر تا جولای 2015 برای پیداکردن مقالات مرتبط بدون محدودیت زبانی استفاده از مش (mesh) مورد جست وجو قرار گرفتند. مقالات به طور مستقل توسط دو مرورگر موردبررسی قرار گرفته و از یک فرم ساختاریافته برای جمع آوری داده ها از مطالعات واردشده، استفاده گردید. نتایج به دست آمده از مطالعات واردشده به صورت کیفی ازطریق (سنتز تماتیک) مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    در مرور صورت گرفته شش مقاله به دست آمد که 2 مقاله مروری انجام شده بود. روش میک باعث تسهیل نسبت های بالای انبساط پوستی شده و اجازه ی این را می دهد که مناطق بیشتری از پوست مورد پوشش قرار بگیرد. تکنیک میک در ترکیب با روش پیوند خودی اپیتلیال کشت شده به نظر می رسد گزینه ی افزوده مفید در دست یابی به بسته شدن زخم در بیماران اطفال به شدت سوخته باشد.
    نتیجه گیری
    پیامدهای عملکردی و زیبایی شناسی زخم های درمان شده با پیوندهای میک در اغلب موارد رضایت بخش گزارش شده اند.
    کلیدواژگان: تکنیک میک، سوختگی، روش مش
  • اسری اصغرزاده*، سیما مرزبان، بهمن امانی، لیلا یاوری صفحات 36-47
    زمینه و هدف
    میکرودرم ابریژن ازجمله فناوری های کم تهاجمی بسیار پرمصرف در حیطه ی پزشکی زیبایی در کشورهای جهان است که با لایه برداری مکانیکال پوست با استفاده از قدرت سایندگی کریستال های فلزی انجام می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ایمنی و اثربخشی میکرودرم ابریژن در درمان اسکار، آکنه، استریا و سایر اندیکاسیون های مرتبط انجام گرفته است.
    روش اجرا: جهت ارزیابی اثربخشی و ایمنی، جست وجوی جامع شواهد بالینی (انواع مطالعات کارآزمایی بالینی، مطالعات مرور ساختاریافته، مطالعات ارزشیابی اقتصادی و گزارش های ارزیابی فناوری سلامت) از پایگاه های داده یPubMed، Ovid Medline، Scopus، TRIP، CRD DARE، NHS EED، HTA، Cochrane Library، Clinical key (تا جولای 2014) و جست وجوی دستی در سایت های مرتبط و رفرنس های کلیدی، به صورت نظام مند انجام گرفته است و نتایج به صورت کیفی تحلیل گردیده است.
    یافته ها
    به دنبال مرور نظام مند انجام گرفته در مجموع 19 مطالعه با تعداد 368 بیمار (جهت بررسی شاخص های ایمنی و اثربخشی ازجمله درمان آکنه، ویتیلیگو، ملاسما، اسکار آکنه، استریا، جوان سازی پوست صورت، photo damaged، photo aging و بهبود ویژگی های پوست صورت) وارد فاز نهایی مطالعه گردید. نتایج مطالعات موجود از ایمن و اثربخش بودن میکرودرم ابریژن در درمان اندیکاسیون های ذکرشده حمایت می کند.
    نتیجه گیری
    فناوری میکرودرم ابریژن در درمان اغلب اندیکاسیون ها (به صورت مونوتراپی و ترکیبی) ازنظر طول مدت درمان، دفعات لازم برای مراقبت و پیشگیری و کیفیت درمانی، در مقایسه با روش های درمانی دیگر مطلوب تر بوده و عدم وجود عارضه جانبی یا عوارض خفیف تر نسبت به سایر فناوری ها از مزایای آن بوده لیکن انجام مطالعات بیشتر با قابلیت سنتز کمی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: میکرودرم ابریژن، ایمنی، اثربخشی، بیماری پوستی
  • فاطمه فدایی*، ابراهیم خادم صفحات 48-56
    حکمای طب سنتی با تکیه بر مشاهدات بالینی خود و تجربه ی گذشتگان به تبیین ساختار و عملکرد تک تک اعضای بدن پرداخته که در این میان، پوست به دلیل در دسترس بودن و تظاهرات بالینی مشهود، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی منشا جنینی، آناتومی و فیزیولوژی پوست از دیدگاه مکتب طب سنتی ایران و بررسی تطبیقی اجمالی آن با دیدگاه مکتب طب رایج انجام شده است. ابتدا داده ها با کلیدواژه های مربوطه از کتب معتبرطب سنتی ایران است اخراج و سپس جست وجو در پایگاه های علمی Google scholar، PubMed و Scopus صورت گرفت. در دیدگاه طب ایرانی پوست از حیث منشا جنینی درحقیقت عضوی شبیه به عصب است و دارای قوام بافتی معتدل بوده که از ترکیب لیف و پایانه های عصبی، گوشت و رگ های باریک شکل گرفته است. ازجمله مهم ترین عملکردهای پوست در این دیدگاه می توان به مکانیسم محافظتی پوست، تهویه و تنظیم حرارت بدن، حس لامسه و دفع بخشی از فضولات بدن اشاره نمود. در منابع طب نوین پوست به لایه های اپیدرم، درم و هیپودرم تقسیم شده و لایه ی اپیدرم مشابه بافت عصبی منشا اکتودرمی دارد. محافظت از بدن، فعالیت حسی، تنظیم دمای بدن، تبادل گازها، جذب اشعه ی فرابنفش و دفع الکترولیت های اضافی بدن به عنوان اهم عملکرد پوست از دیدگاه طب رایج قلمداد می گردد. با بررسی اجمالی در زمینه ی منشا جنینی، ساختار و عملکرد پوست چنین استنباط می گردد که در بسیاری ازجهات، بین دیدگاه های این دو مکتب طبی تشابهات جدی دیده می شود.
    کلیدواژگان: پوست، طب سنتی، ایران
  • سیده زهرا بیگم موسوی * صفحات 57-59
    انجمن بین المللی پوست و زیبایی با هدف گردهمایی متخصصین پوست، جراحان زیبایی و دست اندرکاران صنعت زیبایی جهت ارتقای علمی این گروه در سال 1995 تاسیس شد. این انجمن سالیانه کنگره هایی برگزار می نماید. دوازدهمین کنگره ی بین المللی پوست و زیبایی (12th World Congress of Cosmetic Dermatology) 6-4 ماه می 2017 (16-14 اردیبهشت 1396) در بنگلور هند برگزار شد. حدود 4000 نفر در این کنگره شرکت کردند و حدود هفتاد نفر از سایر کشورها در اجرای برنامه ها مشارکت و 50 موسسه و شرکت نیز با این کنگره همکاری داشتند.
    بنگلور که در جنوب کشور هندوستان قرار گرفته، مرکز ایالت کارناتاکای هند است، 5/8 میلیون نفر جمعیت دارد و سومین شهر پرجمعیت هند است. این شهر به شهر IT هند معروف است. شهری دانشگاهی با 85 دانشگاه علوم و فنی و 35 دانشگاه علوم پزشکی که این کنگره در مرکز همایش ها در منطقه ی دانشکده ی کشاورزی برگزار شد. امکانات مرکز همایش ها متناسب با نیازهای کنگره نبود لذا سالن های موقتی را طراحی و در اختیار پنل ها قرار داده بودند.
    برنامه های متنوعی اعم از جراحی و درمانی در قالب سمپوزیم، پنل، ویدئو کورس، کارگاه و نیز جلسات انجمن های خواهر (sister society) از چند کشور ازجمله ایران پیش بینی شده بود. موضوعات مطرح شده را می توان در دو بخش کلی جراحی و غیرجراحی (عمدتا درمانی) تقسیم بندی نمود.
    در بخش زیبایی و جراحی مباحثی ازقبیل انواع لیزر، کاربرد و عوارض آن، فیلرها، اولتراسوند، استم سل در درماتولوژی، PRP، کاربردهای رادیوفرکانسی، کشت مو و جراحی های ترمیمی مطرح شد. در بخش بالینی مباحث شایع یا مورد توجه مانند ویتیلیگو، هیرسوتیسم، ملاسما، هایپرهیدروزیس و هیدرادنیت سوپراتیو مطرح شدند.
    یک بخش جالب Quiz برای رزیدنت های پوستی بود که طی آزمون های قبلی در چند کشور برای مراحل نهایی انتخاب شده بودند. با تلاش انجمن پوست ایران جلسه ی sister society ایرانیان در روز سوم تشکیل شد و تعدادی از شرکت کنندگان غیرایرانی نیز در این جلسه حضور یافتند.
    هیات رئیسه متشکل از آقای دکتر علی اصیلیان و خانم دکتر فریده جوکار بود. شش سخنران به بررسی عناوین متنوع پرداختند: اثر تتراسیکلین موضعی در تقویت اثر NBUVB در درمان ویتیلیگو توسط دکتر فریده جوکار از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بررسی اثر کرم موضعی تهیه شده از هسته ی انگور در ترمیم زخم که در بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توسط دکتر زهرابیگم موسوی انجام شده بود، اثر نوردرمانی کم توان در آلوپسی اندروژنتیک تحت درمان با مینوکسیدیل توسط دکتر سمانه مظفرپور فارغ التحصیل بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مقایسه ی میکروپانچ بلفاروپلاستی با بلفاروپلاستی در جوان سازی پلک بالا توسط دکتر بهزاد بافنده، اثر اتیل وانیلات موضعی در تقویت اثر NBUVB در درمان ویتیلیگو مطالعه ی تصادفی، دوسو کور، پلاسبو کنترل توسط دکتر محمدرضا نمازی از بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مقایسه ی جراحی زیبایی ترمیمی با جراحی زیبایی توسط دکتر الیاس سلیمی و درمان ملاسمای مقاوم به درمان با لیزر CO2 در بیش از شش هزار بیمار توسط دکتر محمد رادمنش از بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز.
    علاوه بر این جلسه در بخش های دیگر دکتر فرهاد هنجی به عنوان سخنران مدعو حضور فعال داشتند. در این کنگره نیز تسهیلات تورهای سیاحتی و برنامه های جانبی شبیه به سایر کنگره ها پیش بینی شده بود.
    کلیدواژگان: کنگره جهانی، بیماری های پوست، زیبایی
|
  • Amir Hooshang Ehsani, Maryam Nasimi *, Pedram Noormohammadpoor, Arghavan Azizpoor, Fatemeh Golpayegani Pages 3-8
    Background And Aim
    The aim of this study was to evaluate surgery approach outcomes in patients with squamous cell carcinoma (SCC) of lower lip.
    Methods
    We retrospectively analyzed medical records of patients that diagnosed with SCC of the lower lip at Razi hospital at Tehran University of Medical Sciences in a 5 year period. Data analysis included descriptive statistics and bivariate analyses using the chi-square and Fisher’s exact tests to compare the variables.
    Results
    The age range of patients was 35 to 94 years (mean, 64.1 years; SD, 13.27 years), with a 5:1 male-female ratio. SCC of the lower lip occurred more frequently in patients older than 60 years. 62.1 % of the patients were addicted to cigarette and other tobacco compounds. It was noted sig­nificant association between chronic solar exposure in the job’s environment and incidence of SCC in lower lip. Mean diameter of the tumor was 28.1 mm (range, 5 to 63 mm). Recurrence was detected in 17 patients (24.6%). Two patients (2.89%) died due to lower lip SCC in this series.
    Conclusion
    our study revealed that lower lip SCC is more prevalent in men and in eighth decade of life. As well, considering the low recurrence rate and high survival rate, surgery could be considered as an effective method of treatment.
    Keywords: squamous cell carcinoma, recurrence rate, surgery
  • Foroughossadat Ghasemzadeh, Kobra Etminani *, Ali Arab-Kheradmand, Seyed Benyamin Hosseini Moini Pages 9-21
    Background And Aim
    Non-Melanoma Skin Cancer (NMSC), including squamous cell carcinoma (SCC) and basal cell carcinoma (BCC) is the most common cancer in Iran. This study aimed to infer implicit information in the cases of NMSC patients referred to the Cancer Institute of Tehran.
    Methods
    A number of 865 cases of NMSC related to 2007-2015 years were selected from the archives of Cancer Institute using simple random sampling method. Initially, epidemiological variables, were extracted and after preprocessing of the data, descriptive statistics were used to classify and graphic display of information.
    Results
    The mean age for patients was identified 65 years and the highest and lowest numbers of cases were in age groups of 69-60 and 19-10 years respectively. The incidence of SCC was higher than BCC in the first four age decades and this trend was reversed in the next decades. About 56% of cases were BCC and 44% were SCC and frequency of NMSC in men was 2/33 times more than women. The head/neck and trunk were the highest and lowest involved positions. The disease had relapsed at least twice in 32% of cases. The disease history showed that most of patients were previously affected by kinds of cancers, cardiovascular or metabolic diseases. The occupation of 114 patients was found to be as high-risk jobs. Most patients were referred to Cancer Institute from northern and western parts of the country.
    Conclusion
    Along with other studies, we found more cases of BCC than SCC, involvement of patients over 60 years at the head-neck and a previous history of cancer. But against other studies, SCC cases was found more in the first four decades of life than BCC cases, feet affected twice than hands and the locality of most cases was found in high latitudes. Patient records are potential resources that can help management of the diseases.
    Keywords: non-melanoma skin cancer, risk factor, Iran
  • Fahime Nemati *, Masome Mohammadzaki, Safar Shamohammadi, Zeinab Ghassemi, Ebrahim Eskandari Pages 22-26
    Background And Aim
    Staphylococcus aureus is the second cause of hospital acquired infections, and responsible for 80% of purulent infections, and majority of skin infections. About 30 to 50 percent of normal people carry staph in their nose or groin and armpits. VanA, VanB, VanC1, VanC2/C3, VanG, VanL, and VanX are genes responsible for encoding resistance to vancomycin, TychoPlanyn and Avoparcyn, among them vanBand vanAare the most common cause of resistance that could be located on a plasmid or a chromosome and can be transferred via conjugation. The aim of this study was to The aim of this study was to investigatethe role of VanA and VanB genes in Cefoxitin resistant Staphylococci aureuscausing skin infections in patients admitted to Razi Hospital in Tehran using real time PCR method.
    Methods
    The samples were collected from Khordad 1394 for one year in the Microbiology Department of the Clinical Laboratory of Razi Hospital. Exudative skin lesions were sampled by sterile swab and cultured on the blood agar and EMB medium. Then catalase, oxidase and coagulase tests were performed on the gram-positive cocci and the sensitivity to vancomycinin Cefoxitin-resistant Staphylococcus aureus was determined using the E-test method. The presence of vanAand vanBgenes were investigated by Real Time PCR.
    Results
    Out of 978 patients with infected skin lesions, 733 samples of Staphylococcus aureus were isolated. Of these, 124 were Cefoxitin resistant, among them 8 samples had a high response rate of 3, and 5had high response above 16. But VanA and VanB genes were not responsible for resistance in any of them.
    Conclusion
    Due to the development of resistant strains of Staphylococcus in skin and hospital infections, identification of its encoding genes are necessary in order to use appropriate antibiotics to reduce the course of treatment and the side effects of taking antibiotics.
    Keywords: Staphylococcus, drug resistance, skin infection, cefoxitin, resistance genes
  • Rozita Davoodi, Elahe Ghayebie *, Farhad Heydarian, Mohammad Reza Ghafghazi, Mahboubeh Zarabi Pages 27-35
    Background And Aim
    Over the years, the surgical approach for complicated burns has changed significantly. The limited donor site skin has left as a problem yet. The objective of this study was to review the evidence on the safety and efficacy of Meek technique in patients with various extent of burns and age group levels
    Methods
    The most important medical databases including electronic library Cochrane (Cochrane Library), PubMed and Google Scholar were searched to find relevant articles till July 2015 without mesh language restrictions. Articles were examined independently by two reviewers and a structured form was used to collect data from included . The findings were qualitatively analyzed through (thematic synthesis).
    Results
    Six papers were found, 2 were reviews. Meek technique facilitates high rate of expansion of the skin and allows covering more areas of the skin. This technique in combination with cultured epithelial autograft method is a useful additional option in achieving wound closure, especially in pediatric patients.
    Conclusion
    Functional and aesthetics outcomesof burn wounds treated with Meek technique were satisfactory in most cases.
    Keywords: Meek technique, burn, mesh method
  • Asra Asgharzadeh *, Sima Marzban, Bahman Amani, Leyla Yavari Pages 36-47
    Background And Aim
    Microdermabrasion is a minimally invasive technology that is widely used in the field of cosmetic medicine. The mechanism of action of microdermabrasion is mechanical peeling of the skin using metal crystals. This review was conducted to evaluate the safety and efficacy of microdermabrasion in the treatment of scar, acne, striae and its other indications.
    Methods
    A comprehensive electronic search was done in clinical evidence databases for clinical trials, systematic reviews, health economic evaluations, and health technology studies. The databases and search engines were PubMed, Ovid Medline, Scopus, Turning Research into Practice (TRIP), Center for Reviews and Disseminations (CRD), Database of Abstracts of Reviews of Effects (DARE), National Health System Economic Evaluation Database (NHS EED), Health Technology Assessment (HTA), Cochrane Library, and ClinicalKey. The search was done up to July 2014. Key references were manually searched to find relevant studies. The eligible articles were investigated regarding the safety and efficacy of microdermabrasion.
    Results
    This systematic review includes 19 studies with a total of 368 patients, whom were treated with microdermabrasion for treatment of acne, vitiligo, melasma, acne scars, striae, skin rejuvenation, photo damaged skin and, photo-aging. Appraisal of the studies supported the efficacy and safety of microdermabrasion in treating the aforementioned skin problems.
    Conclusion
    Microdermabrasion, either as a single therapeutic intervention or in combination with other interventions, can be used in the treatment of several skin diseases and conditions. Since its side effects are milder than some other interventions, generally, it is considered as a safe method.
    Keywords: microdermabrasion, skin disease, safety, efficacy
  • Fatemeh Fadaei *, Ebrahim Khadem Pages 48-56
    Iranian traditional medicine (ITM) scholars have explained the structure and function of each organ based on clinical observations and past experiences. The skin is especially important due to apparent clinical manifestations serving as a convenient diagnosis tool. This study was aimed to evaluate the anatomy and physiology of the skin as presented in ITM School and compare with conventional medicine. Relevant keywords were searched in ITM reference books, Google scholar, PubMed, and Scopus. After extracting the data, the results were classified in terms of concepts and tables.
    ITM scholars believe the embryonic origin of skin is similar to nervous tissue. In their view, the skin has a moderate temperament, and is a combination of fibers, nerve ends, muscles and vessels. Among the most important functions of the skin is the sense of touch, body temperature regulation, and excretion of wastes.
    In conventional medicine, the skin consists of epidermis, dermis, and hypodermis layers. The embryonic origin of epidermis is the ectoderm. Protection and body temperature regulation, sensory activities, gas exchange, absorption of ultraviolet rays and disposal of excess body electrolytes are considered as the most important skin functions.
    Overview of fetal origin, structure and function of the skin between these two schools of medicine interpreted in many ways, revealed many similarities.
    Keywords: skin, Iran, traditional medicine
  • Zahra Moosavi * Pages 57-59
    The International Association of Cosmetic dermatology has been founded to promote dermatologists and estheticians knowledge. Annual congresses are held by this association. The 12th congress was hold on 4-6 May 2017 in Bangalura. In that event many topics were presented including cosmetic procedures, lasers, PRP, dyspigmented diseases among others. A combination of dermatologic diseases and cosmetic modalities were the interesting point in this event.
    Keywords: congress, cosmetic, dermatology