فهرست مطالب

نشریه مراقبتهای بالینی
سال دوم شماره 2 (1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/04
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بررسی مراحل تغییر رفتار و فرایندهای شناختی و رفتاری مرتبط با مصرف میوه و سبزیجات در زنان: کاربرد الگوی فرانظری
    مهدی خزلی*، علی رمضانخانی، حمید سوری، پروین میرمیران، نسترن کشاورز محمدی، زینب غضنفری، روح الله بیات صفحه 1
    زمینه وهدف
    الگوی فرانظری از الگوهای پرکاربرد در بررسی مصرف میوه و سبزیجات است. فرایندهای تغییر در این الگو نقش کلیدی در ارتقای مراحل تغییر رفتار دارند. مطالعه ی حاضر به منظور تعیین وضعیت فرایندهای شناختی و رفتاری طی مراحل تغییر رفتار مصرف میوه و سبزیجات اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    این پژوهش مقطعی با مشارکت 600 زن باسواد شهر گیلانغرب که به روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند، انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل سوالات دموگرافیک، مراحل تغییر رفتار و فرایندهای تغییر همراه با پرسشنامه یادآور 24 ساعته مصرف میوه و سبزیجات بود. روایی پرسشنامه به روش تناسب و شفافیت کلی ابزار و پایایی پرسشنامه با روش های آزمون-بازآزمون و سنجش همسانی درونی بررسی و تایید گردید. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه ی 19 و با شاخص های توصیفی، آزمون تی مستقل، تحلیل واریانس و کای دو تحلیل شدند.
    یافته ها
    اکثر افراد در مراحل غیر فعال (مراحل پیش تفکر، تفکر، و آمادگی) تغییر رفتار مصرف میوه و سبزیجات و تنها 5/10 درصد افراد در مراحل فعال (مراحل عمل و نگهداری) بودند. میانگین مصرف میوه و سبزیجات 96/0±4/3 واحد در روز بود، که در مرحله پیش تفکر کمترین مقدار و به ترتیب تا مرحله نگهداشت روند صعودی داشت (001/0>P). فرایندهای شناختی و رفتاری در مرحله نگهداشت بیشترین و در مرحله پیش تفکر کمترین میزان بود. میانگین نمره فرایندهای تسکین نمایشی، خودارزشیابی مجدد، مدیریت تقویت، رهایی اجتماعی و بازارزشیابی محیط بطور آشکاری از مراحل غیرفعال به سمت مراحل فعال روند صعودی داشت.
    نتیجه گیری
    اختلاف میانگین فرایندهای تغییر طی مراحل تغییر رفتار حاکی از اهمیت و تاثیرگذاری این فرایندها در تغییر رفتار مصرف میوه و سبزیجات است. پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی برای ارتقای مصرف میوه و سبزیجات مراحل و فرایندهای تغییر رفتار بطور ویژه مدنظر قرار گیرند
    کلیدواژگان: الگوی فرانظری، سبزیجات، فرایندهای تغییر، مراحل تغییر، میوه
  • مهدی طاهری*، جعفر حسنی، حسن رضایی جمالویی صفحات 12-21
    زمینه و هدف
    طبق نظریه تعاملی عوامل روان شناختیمی تواند باعث حفظ و ارتقای سلامت شود و علایم، سیر زمانی و درمان بیماری ها را تحت تاثیر قرار دهد این پژوهش با هدف پیش بینی ابعاد سلامت بر مبنای سبک های دلبستگی و مولفه های هوش هیجانی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نمونه ی پژوهش شامل 160 نفر بود که به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های؛ سبک های دلبستگی کولینز و رید (1996)، هوش هیجانی بار/ ان (1997) و پرسشنامه سلامت عمومی گلد برگ (1989) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    با توجه به نتایج پژوهش، سبک های دلبستگی اجتنابی و دو سوگرا با بعد افسردگی رابطه ی معناداری داشت. رابطه ی هوش هیجانی نیز با ابعاد افسردگی، اضطراب، علایم جسمانی و عملکرد اجتماعی معنادار بود. تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که، دلبستگی وابسته و دو سوگرا، ابعاد افسردگی و اضطراب؛ دلبستگی ایمن بعد افسردگی و مولفه های تحمل فشار روانی، مسئولیت پذیری اجتماعی، همدلی، عزت نفس، خوش بینی، خود شکوفایی، روابط بین فردی، حل مسئله، استقلال و خود ابرازی ابعاد افسردگی، اضطراب، علایم جسمانی و عملکرد اجتماعی را مورد پیش بینی قرار می دهند .
    نتیجه گیری
    با توجه به نقش سبک های دلبستگی و هوش هیجانی در پیش بینی ابعاد سلامت، پیشنهاد می شود که در پژوهش های آینده بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ابعاد سلامت، سبک های دلبستگی، هوش هیجانی
  • غلامرضا بهرامی، یحیی پاسدار*، منصور رضایی، پونه راحمی، لیدا حق نظری، پریسا نیازی، میترا دربندی صفحات 22-31
    زمینه و هدف
    محصولات لبنی از منابع با ارزش تغذیه ای انسان هستند که چربی ها یکی از اجزای اصلی این محصولات بوده و 15تا 25 درصد از کل چربی مصرفی افراد را تشکیل می دهند. با توجه به ارتباط چربی های مصرفی با سلامتی افراد و به ویژه نقش آنها در ابتلا به بیماری های مزمن، این مطالعه با هدف تعیین میزان اسیدهای چرب موجود در مواد لبنی توزیع شده در شهر کرمانشاه انجام گرفت.
    مواد وروش ها
    در این مطالعه انواع مختلف هفت محصول لبنی شامل کره حیوانی،کره گیاهی، بستنی، شیرپاستوریزه، شیر استریلیزه، ماست و پنیر به طور تصادفی از فروشگاه های عرضه مواد لبنی خریداری و مورد آزمایش قرار گرفتند. تعداد نمونه ها 162عدد بود. جهت استخراج اسیدهای چرب از روش فولچ و متیلاسیون به روش AOCS استفاده شد. برای تعیین میزان اسیدهای چرب ترانس دستگاه گازکروماتوگرافی (GC) مجهز به ردیاب یونی- شعله و ستون مویین 100 متری استفاده شد.
    یافته ها
    بیشترین درصد اسید چرب اشباع و غیراشباع در انواع محصولات لبنی پالمیتیک اسید و لینولئیک اسید بود. میانگین درصد اسیدهای چرب اشباع 8/71% و اسیدهای چرب غیراشباع 1/22% بود. شیر یارانه ای (98/5±93/75) و کره حیوانی (64/4±8/75) بیشترین و کره گیاهی(6/3±5/37)کمترین میزان SFA را داشتند. بیشترین و کمترین میزان اسیدهای چرب غیراشباع به ترتیب در کره گیاهی (37/4±9/60) و شیر یارانه ای (6/6±9/13)گزارش شد. بیشترین نسبت اسیدهای چرب غیراشباع به اشباع در کره گیاهی (51/5±5/54) و کمترین نسبت در شیر یارانه ای(1/0±1/10) بود.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه اسیدهای چرب مورد بررسی با استانداردها فاصله داشتند و تمام اسیدهای چرب غیراشباع بجز اولئیک اسید پایین تر از محدوده استاندارد بودند. توصیه می شود نظارت دقیق تر در مراحل تولید این محصولات صورت گیرد
  • مژگان سعیدی، سعید کماسی*، بهزاد حیدرپور، علی سروش صفحات 32-39
    زمینه وهدف
    عوامل روان شناختی در سبب شناسی و پیش آگهی بیماری های قلبی موثر هستند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای خشم، اضطراب، و افسردگی در بیماران بازتوانی قلبی با و بدون استرس زناشویی انجام شد.
    مواد و روش ها
    طرح مطالعه ی حاضر از نوع علی مقایسه ای است. جامعه ی آماری پژوهش شامل تمامی بیماران بازتوانی قلبی بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه در سال های 1392-1389 بود که از بین آنها 322 نفر (هر گروه 166 نفر) به واسطه همتاسازی انتخاب و به واسطه ی نمره شاخص استرس زناشویی و همتاسازی در دو گروه قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های اضطراب و افسردگی بک، شاخص استرس زناشویی هودسن، و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری انجام گرفت. نهایتا، تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از روش های تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و تصحیح بونفرونی، آزمون مجذور خی، و تی تست و با کمک نرم افزار SPSS نسخه ی 19 انجام گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که بین بیماران بازتوانی قلبی باو بدون استرس زناشویی در متغیرهای اضطراب، افسردگی، و خشم تفاوت معناداری وجود دارد. یعنی میزان اضطراب، افسردگی، و خشم در بیماران دارای استرس زناشویی بالا در مقایسه با بیماران با استرس زناشویی پایین به طور معناداری بالاتر بود.
    نتیجه گیری
    احتمالا استرس زناشویی در بدتر شدن علایم روانشناختی و متعاقبا نتایج درمانی بیماران بازتوانی قلبی تاثیر دارد. بنابراین، توصیه می شود روانشناسان حوزه ی سلامت توجه خاصی به نقش متغیر استرس زناشویی در این گروه از بیماران داشته باشند
    کلیدواژگان: استرس زناشویی، اضطراب، افسردگی، بیماران بازتوانی قلبی، خشم
  • الهام ابراهیمی، منصوره جمشیدی منش*، بی بی هاجر زحمتکش، افسانه کرامت صفحات 40-46
    زمینه و هدف
    دستیابی عادلانه آحاد مردم به خدمات سلامت توسط برنامه پزشک خانواده یکی از اقداماتی است که در نظام سلامت می تواند نیازهای مردمی را برآورده سازد. هدف از مطالعه حاضرمقایسه نگرش ماماها و پزشکان ازدر خصوص تناسب دانش آموخته شده با شرح وظایف ماماها بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که بر 226 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم مامایی مقطع کارشناسی، دانشجویان سال سوم و چهارم پزشکی ، ماماها و پزشکان عمومی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی دولتی شهر شاهرود انجام گردید. نمونه گیری بر اساس سرشماری و داده ها توسط پرسشنامه جمع آوری شد این ابزار مشتمل بر دو قسمت؛ قسمت اول مشخصات جمعیت شناختی نمونه های پژوهش و قسمت دوم شرح وظایف ماماها در برنامه پزشک خانواده بود که بر اساس دانش آموخته شده در دوران تحصیل مامایی در سه بخش مسئولیت فنی، دارویاری و کمک های اولیه توسط پژوهشگران ساخته شد. نمره ی نگرش افراد بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت سنجیده شد که بعد از تکمیل و جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss توزیع میانگین و انحراف معیار نمرات حاصل گردید و در هر دو گروه مقایسه شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین میانگین نمره نگرش دانشجویان در دو رشته اختلاف معنی داری دارد (01/0 p<). در حالی که درشاغلین دو رشته تفاوتی وجود نداشت. در حوزه دارویاری و تناسب آن با دانش آموخته شده رشته مامایی، در دو رشته اعم از دانشجویان و شاغلین اختلاف معنی داری نداشت. کلیه افراد در هر دو رشته، با دانش آموخته شده در مسئولیت های مامایی در خصوص دارویاری مخالف بودند. نمره نگرش دانشجویان مامایی و پزشکی در حوزه پانسمان و تزریقات دارای اختلاف معنی دار ی بود (04/0 = p). در حالیکه در گروه شاغلین دو رشته تفاوت معنی دار مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج فوق به نظر می رسد نیاز هست یک بازنگری در تدوین واحدهای درسی مامایی و پزشکی تحت عنوان برنامه پزشک خانواده در رشته مامایی و پزشکی گنجانده شود تا با بهترین برنامه ریزی و سیاست گذاری، بالاترین بهره وری از این برنامه مهم حاصل گردد
    کلیدواژگان: برنامه پزشک خانواده، حرفه پزشکی، حرفه مامایی و نگرش
  • علی اصغر محمدی*، محمد نقی فراهانی، جعفر حسینی، عباس سامی صفحات 47-55
    زمینه و هدف
    سلامت روانی یکی از عواملی است که می تواند نقش تعیین کننده ای در افزایش بهره وری و کارآمدی افراد و ارائه خدمات بهتر توسط سازمان داشته باشد هدف مطالعه ی حاضر بررسی نقش استرس شغلی و منبع کنترل کار بر سلامت روانی امدادگران اورژانس شهر تهران است.
    مواد و روش ها
    نمونه ی مورد بررسی شامل 160 نفر از امدادگران اورژانس شهر تهران بود که به وسیله نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استرس شغلی مارتینسون (2001)؛ پرسشنامه منبع کنترل کار اسپکتور (1988)؛ و سلامت روانی گلدبرگ (1972) استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج بیانگر وجود رابطه ی منفی معنادار بین استرس شغلی و سلامت روانی بود. همچنین بین منبع کنترل درونی و بیرونی و سلامت روانی به ترتیب رابطه همبستگی مثبت و منفی معنادار وجود داشت. علاوه براین، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه ی گام به گام نشان داد که خرده مقیاس های تقاضا، همکاران، منبع کنترل بیرونی و سرپرستان توانستند 48 درصد از واریانس سلامت روانی را پیش بینی کنند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش، می توان گفت که استرس شغلی و منبع کنترل کار پیش بینی کنندگان مهمی برای سلامت روانی هستند بنابراین باید توسط مورد توجه مسوولان و پژوهشگران قرار گیرد
    کلیدواژگان: استرس شغلی، امدادگران اورژانس، سلامت روانی، منبع کنترل کار
  • مژگان سعیدی، سعید کماسی*، ناهید صالحی، فاطمه قاسمی، سمیه امینی صفحات 56-62
    زمینه و هدف
    عوامل رفتاری از قبیل سوء مصرف مواد عواملی هستند که فرد تا حدی بر آنها کنترل دارد و تغییر در آنها خطر پیدایش بیماری کرونری قلب را کاهش می دهد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش اعتیاد بیماران بازتوانی قلبی در تشدید علائم اضطرابی، افسرده سازی، و استرس زناشویی انجام شد.
    مواد و روش ها
    طرح مطالعه حاضر از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی بیماران بازتوانی قلبی مذکر بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه در سال های 1392-1389 بود که از بین آنها 234 نفر (هر گروه 117 نفر) انتخاب و به واسطه مثبت یا منفی بودن تست اعتیاد و همتاسازی در دو گروه قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های اضطراب و افسردگی بک، و شاخص استرس زناشویی هودسن انجام گرفت. نهایتا، به منظور تحلیل نتایج روش تجزیه و تحلیل واریانس با کمک نرم افزار SPSS19 به کار گرفته شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که بین بیماران بازتوانی قلبی معتاد و غیر معتاد در متغیرهای اضطراب، افسردگی، و استرس زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد و میزان اضطراب، افسردگی، و استرس زناشویی در بیماران معتاد در مقایسه با بیماران غیر معتاد به طور معناداری بالاتر است.
    نتیجه گیری
    اعتیاد نه تنها از لحاظ فیزیولوژیکی بر روند بهبودی بیماران قلبی تاثیر می گذارد، بلکه تاثیر منفی بر علائم روانشناختی این بیماران دارد. بنابراین، توصیه می شود روانشناسان حوزه سلامت توجه خاصی به نقش اعتیاد در این گروه از بیماران داشته باشند.
    کلیدواژگان: اعتیاد، اضطراب، افسردگی، استرس زناشویی، بیماران بازتوانی قلبی
  • اکرم قبادی، فاطمه حدادیان، فرشته جلال وندی، شکوفه میری نسب، پرستو مجیدی پور* صفحات 63-70
    زمینه و هدف
    دیالیز یک فرآیند تهاجمی استرس زاست و مشکلات روانشناختی و اجتماعی متعددی را به دنبال دارد که می تواند زمینه بروز اختلال روانی بیماران باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه ی حاضر از نوع نیمه تجربی است. جامعه ی آماری شامل کلیه بیماران تحت همودیالیز بالاتر از 15 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) بود که از این تعداد 42 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. ابزار اندازه گیری شامل ابزار اضطراب و افسردگی بیمارستانی بود که قبل و بعد از مداخله در دو گروه شاهد و آزمون اجرا شد. مداخله شامل تکنیک آرام سازی پیشرونده عضلانی بود.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل داده ها دموگرافیک نشان داد که میانگین سن در بین گروه کنترل53.2 و در گروه شاهد 53.1 بود و بین دو گروه از این نظر اختلاف معناداری وجود نداشت(978/0p=). از نظر سایر فاکتورها شامل جنس(1p=)، وضعیت تاهل(419/0p=)، شغل(170/0p=)، تحصیلات(828/0p=)، علت نارسایی(406/0p=)، سابقه(536/0p=)، پیوند(082/0p=)، لیست پیوند(082/0p=)، دفعات پیوند(510/0p=)، مدت پیوند(989/0p=)، تعداد دفعات دیالیز در هفته (077/0p=) اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. بین میانگین ساعت دیالیز در دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت که در گروه آزمون این مقدار بیشتر بود(002/0p=). بین دو گروه آزمون و شاهد از نظر میانگین نمره اضطراب(000/0p=) تفاوت معناداری مشاهده گردید. اما بین میانگین نمرات افسردگی در دو گروه شاهد و آزمون بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (474/0p=).
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر مثبت تکنیک آرام سازی عضلانی برکاهش اضطراب و کنترل افسردگی در بیماران همودیالیری آموزش این تکنیک به بیماران همودیالیزی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: آرام سازی عضلانی، اضطراب، افسردگی، دیالیز
|
  • Stages of Change and Cognitive and Behavioralprocessesrelated Tofruit and Vegetable Consumptionamong Women: Application of the Transtheoretical Model
    Khezeli M.*, Ramezankhani A., Soori H., Mirmiran P., Keshavarz-Mohamadi N., Ghazanfari Z Page 1
    Background And Aim
    The Transtheoretical Model is one of themost widely usedmodelsfor the study offruit andvegetable consumption patterns. In this model behavioral changes can be seen in stages. This study aimed to determine the status of cognitive and behavioral processes across stages of change for fruit and vegetable consumption.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted with the participation of 600 literate women from the city of Gilan-e Gharb who were selected by random sampling. Data gathering instruments included a questionnaire comprising questions on demographic data, stages of change, and the process of change and a 24-hour recall questionnaire for fruit and vegetables consumption. The validity of the questionnaires was examined by S-CVI and their reliability by test-retest and Alpha Cronbach’s Methods. The data was analyzed by SPSS 19 using the measure of central tendency, T-test, ANOVA, and Chi-Square.
    Results
    The majority of subjects (89.5%) were in inactive stages of change (Precontemplation, Contemplation, and Preparation) for fruit and vegetable consumption and only 10.5 percent were located in active stages (Action and Maintenance). The average of daily consumption of fruits and vegetableswas 3.4 ± 0.96 servings, which was lowest in Precontemplators and trended upwards until the Maintenance stage (p Discussion and
    Conclusion
    Differences of processes of change across stages of change decelerate the importance and impact of the processes for fruit and vegetables consumption patterns. We suggest educational programs to increase consumption of fruits and vegetables, specifically considering individuals’ current stages and processes of change.
    Keywords: Fruit, Processes of change, Stages of change, Transtheoretical Model, Vegetable
  • Gholamreza Bahrami, Yahya Pasdar*, Mansur Rezaei, Puneh Rahemi, Lida Hagh Nazari, Parisa Niazi, Mitra Darbandi Pages 22-31
    Background And Aim
    Dairy products are one of valuable nutrition resources. Fats as one of main components of these products provide 15% to 25% of population total fat intake. Regarding dietary fats relation with health condition and specially their impact on chronic diseases, the objective of this study was to characterize amount of some dairy products fatty acids content.
    Materials And Methods
    Seven products including sterilized and pasteurized milk, butter, ice cream, yogurt and cheese were selected. Three samples obtained randomly.Sample was 162 number. Folch method applied for fatty acids extraction and Gas Chromatography used for determination of fatty acids methylated with AOCS method.
    Results
    Highest percentage of saturated and unsaturated fatty acid in dairy products was palmitic acid and linoleic acid. Average percentage of saturated fatty acids 71.8% unsaturated fatty acids 22.1% . Highest mean percentage SFA was for Milk (98/5 ± 93/75), Animal butter (64/4 ± 8/75) and lowest was for margarine (6/3 ± 5/37). The highest and lowest levels of unsaturated fatty acids were reported for margarine (37/4 ± 9/60) and milk (6/6 ± 9/13). The highest proportion of unsaturated to saturated fatty acids was in margarine (51/5 ± 5/54) and the lowest proportion for milk (1/0 ± 1/10).
    Discussion and
    Conclusion
    In this study fatty acid had distance standards. All unsaturated fatty acids, except oleic acid, were lower than the standard range.
    Keywords: Fatty Acids, Dairy Products, Gas Chromatography
  • Saeedi Mozhgan, Komasi Saeed*, Heydarpour Behzad, Soroush Ali Pages 32-39
    Background and
    Purpose
    Psychological factors affect the etiology and prognosis of coronary heart disease. Therefore, this study was conducted to comparatively investigate anger, anxiety, and depression among cardiac rehabilitation patients with and without marital stress.
    Materials And Methods
    This study has a causal-comparison design. The study population included all cardiac rehabilitation patients in the Kermanshah Imam Ali (AS) hospital in the years 2010–2013; among them, 322 patients were selected and were divided into two groups (166 participants per group) with regard to their marital stress score as a form of matching. Data was collected using the Beck Anxiety Inventory (BAI), the Hudson Marital Stress Index, and the Buss–Perry Aggression Questionnaire. Finally, SPSS version 19 was used to analyze the data using methods of MANOVA, Bonferroni correction, Chi square test, and T test.
    Results
    The data showed significant differences between cardiac rehabilitation patients with and without marital stress in terms of anger, anxiety, and depression variables. That is, the levels of anger, anxiety, and depression are significantly higher in patients with marital stress as compared to patients without marital stress.
    Conclusion
    Subsequently, marital stress likely has an effect on the worsening of psychological symptoms and therapeutic outcomes for patients in cardiac rehabilitation. Therefore, it is recommended that health psychologists pay special attention to the role of the marital stress variable in this group of patients.
    Keywords: Anxiety, Anger, Cardiac Rehabilitation Patients, Depression, Marital Stress
  • Elham Ebrahimi, Mansoureh Jamshidimanesh*, Bi Bi Hagar Zahmatkesh, Afsaneh Keramat Pages 40-46
    Background And Aim
    Equity accessibility people are one of the services in family physician, and could provide people needs at health system. The present study aimed is to demonstrate stakeholder's views at educated knowledge of coordination with their professional duties list.
    Materials And Methods
    This study was cross - sectional study. Population was student's midwifery in the third and final year, medical student's midwives and physicians and midwives in community health centers, public in Shahrood city. Questionnaire was two sectors, the first was regard participants demographic and the seconds was three segments in descriptive duties include professional scope, science learning, and skill during midwifery study. Based on five Likert measured after filling and gathering data, they were analyzed by software SPSS. Mean and standard deviation scores were computation.
    Results
    The majority of subjects (89.5%) were in inactive stages of change (Precontemplation, Contemplation, and Preparation) for fruit and vegetable consumption and only 10.5 percent were located in active stages (Action and Maintenance). The average of daily consumption of fruits and vegetableswas 3.4 ± 0.96 servings, which was lowest in Precontemplators and trended upwards until the Maintenance stage (p Discussion and
    Conclusion
    The Midwifery and Physician students and their practitioners were agreeing at educated knowledge of coordination with their professional duties list at technical responsible issue, but no significant difference between them. All of the people at two groups were contrary or any point view at drug aid of district. The results revealed no significant difference at mean score of viewpoint's providers. It is needed to revise at Midwifery and Medicine courses as a family physician program in midwifery and medical course to with the best planning and policy-making be performed the highest efficiency of this important program.
    Keywords: Family Doctor, Physician, Midwifery, Attitude, Professional
  • Mohammadi Aa*, Farahani Mn, Hasani J., Sami A Pages 47-55
    Background And Objective
    The purpose of this study is to assess the impact of job stress and work locus of control on Tehran emergency first responders’ mental health.
    Materials And Methods
    The sample in question included 160 members of Tehran emergency first responders who were selected through a multi-stage cluster sampling method. To collect data, three questionnaires were used including the following: the self-reported job stress questionnaire (Martinssuen, 2001), the Spector work locus of control questionnaire (1988), and the Goldberg general health questionnaire (1972).
    Results
    The results showed that there is a significant negative relationship between job stress and mental health. In addition, there are significant positive and negative correlation relationships between internal and external locus of control and mental health, respectively.Furthermore, stepwise multivariate regression analysis showed that the subscales of demands, colleagues, external locus of control, and supervisors could comprise an estimated 48% of variance in mental health.
    Discussion and
    Conclusion
    According to the findings of the present study, mental health can be estimated on the basis of the two effective factors of job stress and work locus of control.
    Keywords: Emergency First Responder, Mental Health, Job stress, Work Locus of Control
  • Mozhgan Saeidi, Saied Komasi*, Nahid Salehi, Fatemeh Ghasemi, Somayeh Amini Pages 56-62
    Background And Aim
    Behavioral factors such as substance abuse are those that person has control over them, partly and modifies them to reduce the occurrence risk of coronary heart disease. Therefore, this study was conducted to review of the role of addict in cardiac rehabilitation patients on exacerbation of anxiety, depressive, and marital stress symptoms.
    Materials And Methods
    This study has a causal-comparison design. The study population included all cardiac rehabilitation patients (male) in the Kermanshah Imam Ali (AS) hospital in the years 2010-2013, that among them were selected 234 patients (117 peoples per group); and were divided into two groups with regard to being positive or negative in drug test and the matching. The data collection was conducted using questionnaires of Beck anxiety and depression, and Hudson marital stress index. Finally, SPSS version 19 was used to analyze the data using method of analysis of variance.
    Results
    The data showed there are significant differences between addicted and non-addicted cardiac rehabilitation patients in terms of anxiety, depression, and marital stress variables. That is, the level of anxiety, depression, and marital stress are significantly higher in addicted patients then non-addicted patients.
    Discussion and
    Conclusion
    Addiction not only affects the patient's physiological recovery process, but it has a negative impact on the patient's psychological symptoms. Therefore, it is recommended to pay special attention to the role of addiction variable in this group of patients by health psychologists.
    Keywords: Addiction, Anxiety, Depression, Marital Stress, Cardiac Rehabilitation Patients
  • Akram Ghobadi, Fatemeh Hadadian, Fereshteh Jalvandi, Shokofeh Mirinasab, Parastoo Majidipour* Pages 63-70
    Background and óóAim: Dialysis is a stressful and invasive process which has numerous psychological and social problems that can lead to mental disorders in patients.
    Materials And Methods
    This study was a quasi-experimental study. The population consisted of all hemodialysis patients admitted to hospital more than 15 years in Imam Reza, of which 42 were selected as sample. Measuring the hospital anxiety and depression scale before and after the intervention and control groups was carried out. The intervention included a progressive muscle relaxation technique.
    Results
    The analysis of demographic data showed that the average age was 53.2 in the experimental group and 53.1 in the control group and there was no significant difference between the two groups (p =0.978). In terms of other factors including gender (p =1), marital status (p =0.419) jobs (p =0,170) education (p =0.828), cause of failure (p =0.406), history (p =0.536), transplant (p =0.082), the list of transplant (p =0.082), the number of transplant (p =0.510), transplant period (p =0.989), number of dialysis per week (p =0.077). There was no significant difference between the two groups. There was significant differences between two groups in average of dialysis hours which was further in experimental group (p =0.002). There was significant difference between two groups in anxiety number average. (p =0.000), there was no significant difference between depression number average in two groups (p =0.474).
    Discussion and
    Conclusion
    Due to the positive effect of muscle relaxation techniques to reduce and control anxiety and depression in hemodialysis patients, teaching this techniques recommended in patients undergoing hemodialysis.
    Keywords: Relaxation, Anxiety, Depression, Dialysis